Kinderen worden tegenwoordig de hele dag door op heel wat manieren geprikkeld. Ze ervaren vaak veel druk, waardoor de momenten van rust en ontspanning schaars zijn. Dat merken scholen vooral op de speelplaats. Heel wat leerlingen zijn overactief en moeten zich op een of andere manier kunnen uitleven. Ook in basisschool De Wassenaard in Varsenare is dat het geval.
Beurtrolsysteem
“We moeten zorgen voor uitdagende speelkansen, zodat de kinderen zich positief kunnen uitleven, want dat vermindert de kans op verveling en daaruit voortvloeiende ruzietjes”, vertelt zorgleerkracht Ingrid Standaert. “Daarom zijn wij al een hele poos bewust bezig om onze speelplaats heel doordacht herin te richten. We creëerden verschillende zones: voetbal, amfitheater, speelweide, speelblokken, balspelen en een stepzone. Die zijn op vaste momenten volgens een beurtrolsysteem toegankelijk voor elk leerjaar.”
Maar er zijn ook kinderen die rust opzoeken en het tijdens speeltijden kalm aan willen doen. “Voor hen creëerden we een aparte ruimte op de speelplaats waar ze rustig kunnen zitten om even uit te blazen en gezellig te praten. Er werden nieuwe bankjes aangekocht die in verschillende opstellingen gezet kunnen worden. Er staan haagjes en is er gras, waardoor dit een echte kalme zone werd. Er werden ook duidelijke afspraken gemaakt omtrent het gebruik en de bedoeling ervan. Er wordt verwacht dat iedereen zich aan de afspraken houdt. Wie dat niet doet, moet even op een afgesproken plaats gaan zitten om tot rust te komen en na te denken over zijn fout gedrag. Daarnaast hebben we ook een rust-klas, die toegankelijk is over de middag. Kinderen die tijdens de middagpauze nood hebben aan een moment van rust en ontprikkelen, kunnen daar terecht”, aldus juf Ingrid.
“Ook eventuele pestproblemen pakken we hiermee aan. Hoe minder verveling en hoe meer speelkansen voor iedere leeftijd, hoe minder kinderen ruzie maken.” voegt directeur Ilse Deraedt er nog aan toe. (PDC)