“Er zijn heel wat zaadjes geplant”: Campus Engineering Veurne sluit Erasmusproject rond inclusiviteit af

Leerlingen en docenten van Campus Engineering Veurne, enkele leden van het stadsbestuur en een delegatie van Vrienden der Blinden (mensen met een auditieve of visuele beperking of rollator) bij de voelmaquette op de Markt. © Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

De leerlingen van Talent-Is Campus Engineering Veurne hebben na vier jaar het internationale Erasmusproject ‘How Special Are Your Needs? Can we Help? STEAM Up for an Inclusive Europe’ afgerond. Dat deden ze met workshops en een toeristisch-culturele demowandeling ‘Route You’ voor een inclusief Veurne. Aan het project namen ook scholen uit Griekenland, Italië, Zweden, Slovenië en Portugal deel. “We hebben heel wat zaadjes geplant op het vlak van bewustmaking.”

Filip Robyn en Lut Hoornaert, de coördinerende leerkrachten van het project: “De focus lag in eerste instantie op bewustmaking bij onze leerlingen en bij het grote publiek van de problemen waarmee mensen met een beperking elke dag geconfronteerd worden. Bij het project waren blinde en dove leerlingen uit Portugal actief betrokken. Het sociale luik, geleid vanuit de Zweedse partnerschool, focuste op bewustwording en bestudeerde de mate waarin de maatschappij via wet- en regelgeving rekening houdt met mensen met beperkingen.”

“Onze school leidde het technologische luik, waarbij de technische scholen hun vaardigheden inzetten om oplossingen te ontwikkelen die het dagelijks leven voor mensen met een beperking makkelijker of leuker kunnen maken, voornamelijk voor mensen in een rolstoel of met een visuele of auditieve beperking. Samen ontwikkelden leerlingen en docenten ook bordspellen die zo zijn aangepast dat iedereen ze kan spelen, én die in 3D kunnen worden geprint. In de vier jaar is er op diverse domeinen vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van de ontwerpen en toepassingen. Alle scholen hebben goed samengewerkt en gebruikgemaakt van elkaars expertise.”

Blindenstok 2.0

In een van de workshops toonden de leerlingen aan hoe ze de blindenstok verbeterden. Deze stok werd aangepast om ook objecten in de hoogte te kunnen detecteren en om hun aanwezigheid te melden, niet meer via een lampje, maar met een geluidssignaal naar de gsm/smartphone. Het nieuwe prototype is kleiner en lichter, zonder kabels of trillend handvat, heeft een schakelaar, een beschermde sensor en een batterij in een opzetstuk, en dat kan allemaal worden gemonteerd op een bestaande blindenstok. Hilaire Velghe en Rory Jacques van Vrienden der Blinden Koksijde fungeerden samen met hun respectievelijke honden Arrow en Apple als proefkonijn.

Voor Veurne creëerden ze een route met filmpjes en ondertiteling en gebarentaal, voelmaquettes, een schuifpuzzel en een zenuwspiraal

In de workshop ‘Veurne voor iedereen’ legden de leerlingen uit hoe ze online een inclusieve wandeling voor Veurne maakten: ze creëerden een route van 2,3 kilometer, gekoppeld aan een aantal filmpjes met gesproken tekst en ondertiteling, maar ook met gebarentaal. Op het traject bevinden zich enkele voelmaquettes en ook een schuifpuzzel en een zenuwspiraal.

Belevingspakket

Deelnemers aan de workshops konden ook kennismaken met een personaliseerbare digitale memory game voor ouderen of een VR-bril. In een andere workshop werd aangetoond hoe je statische gegevens kunt verzamelen waarmee je de pijnpunten op vlak van ‘beperkingsvriendelijkheid’ van je straat, dorp of stad kunt ontdekken. Om iedereen bewust te maken van de impact van een beperking, stellen de studenten van Campus Engineering ook een belevingspakket paralympische sporten ter beschikking, inclusief handleiding voor scholen of organisaties die een sportevenement organiseren.

Filip Robyn merkte op: “We stellen vast dat onze leerlingen ‘gebrainwasht’ zijn en besmet met de microbe! Zo ‘scannen’ ze intuïtief de omgeving, waarbij ze bekijken of een doorgang bijvoorbeeld breed genoeg is voor een rollator. We hebben dus heel wat zaadjes geplant op het vlak van bewustmaking!”

Steun en engagement

Gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu bevestigde dat de provincie de maatschappelijk relevante en innovatieve visie van dergelijke projecten ondersteunt en stimuleert. Burgemeester Peter Roose sloot zich met de stad Veurne bij dit project aan en verzekerde dat Veurne zich op diverse manieren engageert: “We willen de basis leggen voor andere lokale besturen en gemeenten, en inzetten op toegankelijkheid en op maatschappelijk vlak!”

Lees meer over: