Een halve schooldag. Zo lang zit Branco Ballan (15) uit Zwevegem elke dag op de bus om naar zijn school in Hooglede te kunnen gaan. Zijn ouders zijn ten einde raad. “Hoe kan het dat hij er vorig schooljaar in anderhalf uur kon geraken en nu plots niet meer? Dat half uur maakt echt een wereld van verschil.”
Frederic Ballan (50) en Petra Cottenier (49) uit Heestert bij Zwevegem zijn radeloos. Hun zoon Branco (15) heeft een genetische aandoening waardoor de jongen problemen heeft met zijn groei, spierontwikkeling, soepelheid, gehoor en zicht. Branco is zonet begonnen aan zijn derde jaar BSO in de school van Dominiek Savio in Gits (Hooglede), een voorziening voor mensen met een beperking.
Oude regeling
Gits is niet bij de deur, maar de busrit naar school duurt wel érg lang. Elke dag vier uur: twee uur heen en twee uur terug. “Tijdens zijn eerste jaar plande ik mijn vakantie en overuren zo goed mogelijk in zodat ik Branco na mijn werk kon gaan oppikken. Maar op langere termijn is dat niet haalbaar”, zegt papa Frederic. Vorig schooljaar leek er eindelijk beterschap. Een kleiner busje pikte Branco elke dag een halfuur later dan voorheen op, waardoor de rit slechts anderhalf uur duurde.
“Tijdens zijn eerste jaar plande ik mijn vakantiedagen en overuren zo goed mogelijk in, zodat ik hem zelf kon gaan oppikken”
“Maar enkele dagen voor de start van dit schooljaar kregen we plots telefoon. De bussen zouden weer volgens de oude regeling rijden, met één grote bus. En Branco zou opnieuw tussen 7 en 7.15 uur opgepikt worden”, zegt mama Petra.
“We zijn dus terug bij af”, zuchten Branco’s ouders. “Nu zit onze zoon weer vier uur per dag in een bus gekluisterd. Dat is sowieso niet goed voor kinderen, maar voor Branco heeft dat ook gevolgen voor zijn gezondheid. Door zijn medische problemen worden zijn gewrichten en spieren vlug stijf. Daarom moet Branco voldoende bewegen en krijgt hij op school kinesitherapie. Maar dat haalt natuurlijk niks uit als hij daarna weer twee uur stilzit op een bus…”
“Tijd voor een hobby of ontspanning heeft Branco al helemaal niet”
“Normaal gaan we ook wekelijks zwemmen om hem soepel te houden, maar nu komt hij pas om 18.30 uur thuis en op vrijdag zelfs om 19 uur. Dan moet hij nog eten en huiswerk maken. Voor ontspanning of een hobby blijft dan nog nauwelijks tijd over. Dat halfuur maakt echt een wereld van verschil.”
Extra frustrerend
Dat De Lijn hun zoon vorig jaar wél in kortere tijd op school kon krijgen, maakt de situatie voor Frederic en Petra extra frustrerend. “We weten dus dat het niet onmogelijk is. Bovendien werd deze verandering wel heel laat gecommuniceerd. We hebben dit meteen aangeklaagd bij de school, maar daar kunnen ze weinig doen. We horen wel dat het klachten regent, dus Branco is niet de enige in deze situatie en dat maakt het nog zoveel erger. Branco heeft al nood aan extra begeleiding. Moet hij dan echt nog eens gestraft worden met een ellenlange busrit?”
“Branco is zeker niet de enige in die situatie, we horen dat het op school klachten binnen regent”
In hun zoektocht naar een oplossing, stapten de ouders van Branco naar de lokale afdeling van Vooruit. Zij speelden de zaak door aan Vlaams parlementslid Steve Vandenberghe. Volgens hem verkeren tientallen West-Vlaamse kinderen en jongeren in een gelijkaardige situatie als Branco. “Ik heb dit al op de eerste schooldag aangekaart. Ik kreeg toen van minister Peeters de boodschap dat ze ermee bezig zijn. Maar het schooljaar is wel alweer begonnen, dit moet dus een prioriteit zijn.”
“Die kinderen hebben na een lange busrit amper nog tijd over voor een sociaal en gezinsleven. Ook voor de ouders, die al veel zorgen hebben, is dit erg zwaar. De ambitie van de minister om een busrit maximaal 90 minuten te laten duren, zou in de wet moeten vastgelegd worden. Nu is het slechts een belofte die bijna nooit gehaald wordt”, besluit Vandenberghe.
Minister Lydia Peeters: “We sturen bij waar nodig”
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) blijft ernaar streven dat leerlingen van het buitengewoon onderwijs niet langer dan anderhalf uur onderweg zijn naar school. “Dat lukt nu al voor 95 procent van de leerlingen”, weet haar woordvoerder, Aidan Reinquin. “De Lijn probeert zoveel mogelijk aangepast vervoer te voorzien in nauw overleg met de scholen. Waar dat nodig blijkt, zal de komende weken bijgestuurd worden.”
“95 procent van de leerlingen zijn niet langer dan een anderhalf uur onderweg naar school met de bus”
De minister investeerde de voorbije jaren al in het leerlingenvervoer. “Maar dit jaar stijgt de kostprijs verder door onder meer een toename van het aantal leerlingen. De minister zal deze extra kosten – 30 miljoen euro – op tafel leggen tijdens de begrotingsonderhandelingen”, weet Karen Van der Sype van De Lijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier