VIVES-studenten lanceren Filoire: T-shirts met een boodschap in spiegelbeeld

Louis Bogaert, Manon Soenen, Julie Dewulf, Phaedra Vandewinckele, Amélie Blontrock en Gilles Dumont. (foto MD)
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

Nog op zoek naar een origineel eindejaarscadeau? Dan zit je goed bij Filoire, de mini-onderneming van zes derdejaars Business Management & Entrepreneurship aan Hogeschool VIVES Kortrijk. Hun idee: T-shirts met op de borst een quote in spiegelbeeld. “Op die manier kan de drager de positieve boodschap zelf lezen in de spiegel”, zegt Amélie Blontrock (20), marketingverantwoordelijke.

Het project ontstond vorig jaar tijdens het vak Financieel Management, toen de studenten een fictief bedrijf analyseerden. “Dit jaar mochten we binnen Creative Business Project echt een onderneming oprichten. We hebben ons idee gewoon verder uitgewerkt”, vertelt CEO Manon Soenen (20). “De naam is een combinatie van fil, draad in het Frans, en miroir, spiegel.”

De T-shirts van Filoire zijn Fair Wear en vegan, en de quotes worden geborduurd. “Borduren gaat langer mee dan zeefdruk, zo verleng je de levenscyclus”, legt CFO Julie Dewulf (21) uit. Ook de kleuren – wit en donkerblauw – zijn bewust gekozen: tijdloos en makkelijk combineerbaar. “We willen duurzame stukken maken die je jaren kan dragen.”

“We willen duurzame stukken maken die je jaren kan dragen”

De quotes verwijzen naar mentale gezondheid, een thema dat het team nauw aan het hart ligt. “‘s Ochtends in de spiegel kijken en even stilstaan bij jezelf… In een wereld vol druk, prestatiedrang en perfecte influencers is dat belangrijk”, vult administratief verantwoordelijke Phaedra Vandewinckele (20) aan. De witte T-shirt draagt “It’s in the little things”, de navy-versie “From another point of view”.

“Even stilstaan bij jezelf… In een wereld vol druk, prestatiedrang en perfecte influencers is dat belangrijk”

Aankoop- en productieverantwoordelijke Gilles Dumont (22) en commercieel directeur Louis Bogaert (20) zorgen voor het verkooptraject. De shirts liggen al in drie Kortrijkse winkels – Madame Cézanne, Le Trend en Miamor – en Filoire staat dit weekend op de kerstmarkt in de K in Kortrijk en zaterdagavond op de kerstmarkt in Lauwe.

Ook de merkbeleving zit goed: een stijlvolle verpakking met blauwe draad rond de doos, een spiegelsticker, en een handgeschreven boodschap. “Een klein cadeautje voor jezelf of iemand die je graag ziet”, zegt Amélie.

De T-shirts kosten 28 euro. Bestellen kan via de webshop of via sociale media.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise