Dit schooljaar kozen een kwart minder leerlingen in onze provincie voor de richting Latijn, ten opzichte van tien jaar geleden. De grote focus op wetenschappelijke studies én jobs zou één van de oorzaken kunnen zijn, al heeft de ene school daar al meer ‘last’ van dan de andere: “Bij ons is het enthousiasme voor de klassieke talen nog steeds groot, leerlingen weten dat ze met dat diploma nog alle kanten uitkunnen”, klinkt het in het Sint Lodewijkscollege.
Dit schooljaar kozen in de West-Vlaamse scholen 3.163 leerlingen uit de tweede en derde graad voor een richting met Latijn als hoofdvak. Tien jaar geleden waren dat er nog een kwart meer, nergens anders was de daling zo groot. In de eerste graad valt het verlies beter mee: dit jaar schreven 1.729 kinderen in het eerste en tweede middelbaar in de A-stroom zich in voor de basisoptie ‘Klassieke Talen’, 300 (ofwel 16 procent) minder dan dat er in 2015 leerlingen de richting Latijn volgden.
Focus op STEM
Ook in het GO! Atheneum Veurne zien ze steeds minder leerlingen kiezen voor de richting Latijn, Latijn-wiskunde, Latijn-moderne talen, Grieks-Latijn en Latijn-wetenschappen. Tien jaar geleden waren dat er nog 46, nu slechts 10. Daar komt volgens directeur Eddy Caluwaerts vooral door de populariteit van wetenschappelijke richtingen.
“De media besteden heel veel aandacht aan de STEM-richtingen, en dat heeft zeker een invloed op het keuzegedrag van leerlingen en hun ouders. Dat is natuurlijk te begrijpen, er zijn heel veel jobs in die sector, ook veel knelpuntberoepen zelfs, dus in dat opzicht is het zeker een goeie zaak dat de wetenschapsrichtingen populairder worden. Als school spelen wij er ook op in, sinds kort bieden we bijvoorbeeld ook een zevende jaar bijzondere wetenschappelijk vorming aan, als voorbereiding voor geneeskundige studies bijvoorbeeld”, aldus directeur Caluwaerts, die zelf ingenieur is van opleiding.
“Ik begrijp dat veel leerlingen nu sneller voor een wetenschappelijke richting kiezen, daar zijn ook veel jobs in te vinden”
Toch probeert het team van het GO! Atheneum Veurne hun leerlingen Latijn te koesteren. “We zien de meerwaarde van de klassieke talen zeker in, dus blijven het ook zeker promoten. De taalvaardigheid van leerlingen in het algemeen gaat achteruit, alsook het begrijpend lezen, zaken die enorm gestimuleerd worden in een vak zoals Latijn. Sowieso verwacht ik niet dat we plots met lege klassen in die richting zullen vallen.”
Inkleding
Al kampt niet elke school met dezelfde bezorgdheden. In het Sint-Lodewijkscollege in Brugge is Latijn wel nog steeds hot, met 322 leerlingen in die richtingen staan ze op de eerste plaats van alle West-Vlaamse scholen. Daar is het lerarenkorps helemaal overtuigd dat een keuze voor Latijn op veel andere vlakken voordelen met zich meebrengt. “Leerlingen ontwikkelen een studiediscipline, trainen hun geheugen door het frequent instuderen van nieuwe woordjes, krijgen een zeer goed inzicht in taalstructuren en grammatica die hen helpen bij het leren van andere talen… Die voordelen zetten wij zeker in de verf wanneer we infomomenten geven over studiekeuze”, aldus directeur Bert Vandenberghe.
Om ervoor te zorgen dat leerlingen ook in de tweede en derde graad gemotiveerd blijven om hun studies in klassieke talen verder te zetten, wordt er al van in het prille begin ook sterk ingezet op het culturele aspect van de vakken. “Die talen vormen de bakermat van onze cultuur, van onze geschiedenis. Daarom brengen we de leerlingen ook al heel vroeg eenvoudige mythes bij: 13 en 14-jarigen zijn heel gevoelig voor verhaaltjes, dat maakt het allemaal wat tastbaarder. In de latere graden gaat dit dan al eens gepaard met een thema-avond op restaurant, een uitstap naar het buitenland of zelfs een uitwisseling. Onze leerkrachten zijn zeer gepassioneerd, en gebruiken verschillende manieren om hun liefde voor de klassieke talen ook over te brengen.”
“Door nu te kiezen voor Latijn hou ik mijn opties open voor latere studies”
Directeur Vandenberghe is ervan overtuigd dat wie Latijn heeft gestudeerd, daar een leven lang vruchten kan van plukken. En dat wordt ook bevestigd door de leerlingen zelf. “Als ik op vakantie een museum bezoek, kan ik vaak linken leggen met historische of mythische verhalen, wat het des te interessant maakt. Ook kun je de zaken uit de actualiteit – zoals politieke situaties – vaak koppelen aan inzichten van leiders uit de oudheid”, klinkt het bij één van de leerlingen uit het vierde middelbaar. De leerlingen uit het derde middelbaar vullen aan: “Met Latijn kun je nog alle kanten uit. Je opties blijven open voor latere studies in het hoger onderwijs. Daarnaast geeft het mij veel inzicht in de afkomst van woorden, waardoor ik het gevoel heb dat ik een voorsprong heb bij het leren van andere talen.”