Het nieuws dat drie scholen in Slijpe, een basisschool, de gemeenteschool en een schooltje voor buitengewoon onderwijs, sluiten, slaat in als een bom bij de ouders. “Ze willen er hier een slapend dorp van maken”, zegt Valerie Pattyn (38), lid van het oudercomité van de gemeenteschool. Godfried opende in september dan weer een automatenshop en ook voor hem was het nieuws een donderslag bij heldere hemel.
Drie scholen in Slijpe gaan eind dit schooljaar onherroepelijk dicht: een gevolg van de herschikking van het onderwijs in Middelkerke door het lage leerlingenaantal. In de drie scholen zitten ruim zestig leerlingen. Die wonen allemaal in het rustige dorp aan de rand van Middelkerke. Het alternatief? Enkele kilometers verder naar die andere deelgemeente Leffinge. “Ik denk dat men daar heel weinig bij nagedacht heeft”, stelt Valerie. “Leffinge kan het verkeer van zestig extra leerlingen niet aan tijdens de spitsuren. Daar staat men schijnbaar niet bij stil.”
Valerie heeft zelf drie kinderen, waarvan er nog twee schoollopen in Slijpe. “Een zoon in de basisschool in het tweede leerjaar en een zoon in het vijfde leerjaar in de gemeenteschool”, duidt ze. “Straks moet onze oudste zoon voor zijn laatste jaar in het lager onderwijs een andere school gaan zoeken. Onvoorstelbaar. We gaan nu samenzitten met andere ouders in de hoop dat we kunnen overeenkomen om onze kinderen zeker naar dezelfde school te sturen.”
Van familiedorp naar slapend dorp
Dat doet Valerie met reden, want volgens haar is Slijpe nog een echt familiedorp. “Iedereen kent hier elkaar en dus de kinderen ook”, vervolgt ze. “De kinderen spelen bij elkaar en gaan naar dezelfde school. Dat zal straks allemaal veranderen. We zijn allemaal heel erg teleurgesteld. Men wil van Slijpe blijkbaar een echt slapend dorp maken. Hier is al niets meer.”
Ook Debby (39) is ontevreden. “Mijn zoontje zit sinds begin dit schooljaar in de peuterklas”, zegt de vrouw. “We worden hier echt voor voldongen feiten geplaatst. We krijgen het nieuws en voila, daar moeten we het mee doen. Zoek maar een oplossing. Alles wat mijn zoontje dit schooljaar opbouwt, moet hij opnieuw doen in een nieuwe school volgend schooljaar. Ik woon hier vlak om de hoek en mijn hele professionele leven is gebouwd rond de schooluren van mijn zoontje. Ik mag dat allemaal gaan herzien, maar het ergste is het voor mijn zoon zelf.”
“Straks moet onze oudste zoon voor zijn laatste jaar in het lager onderwijs een andere school gaan zoeken. Onvoorstelbaar”
Dat Slijpe een slapend dorp wordt, is net wat Godfried Lefevere (41) wou voorkomen. Hij opende begin september een automatenshop aan de overkant van de gemeenteschool. “Een aderlating”, zo noemt Godfried de sluiting van de scholen in het dorp. “We hebben hier veel in geïnvesteerd. Er is amper nog iets in Slijpe. Buurtwinkels zijn hier allemaal verdwenen, een beenhouwerij is er ook al niet meer en de lokale bakker zorgt voor brood op bestelling. Hier was iets nodig om de mensen uit het dorp toch iets te geven. Ook de nabijheid van de scholen was een meerwaarde én een reden om met deze automatenshop te starten.”
Nu de scholen vanaf volgend schooljaar sluiten, is dat voor Godfried geen goed nieuws. “Ik weet nog niet welke impact, maar dat het impact zal hebben dat is zeker”, zegt hij. “We wisten dat er iets op til was hoor. Maar dat het zo’n drastische beslissing zou zijn, dat had niemand hier verwacht. Dan hadden ze misschien beter van de drie scholen, één school gemaakt met zo’n zestig leerlingen. Dat leek volgens mij financieel wel haalbaar. Wat zal men met die schoolgebouwen doen? Gaan we jarenlange leegstand tegemoet? Ook dat is een van de bekommernissen in de buurt. Het tij nog keren? Daar vrees ik voor. Eens men zo’n beslissing genomen heeft, zal men daar niet meer op terugkomen. Wat ik niet begrijp is dat men wel een secundaire school met amper twintig leerlingen draaiende kan houden, maar dorpsscholen als die in Slijpe moeten sluiten.”
Oplossing zoeken
Algemeen directeur van scholengroep Bewonderwijs, Ruben Depuydt, begrijpt de frustraties van de ouders. “We gaan sowieso in gesprek met alle ouders van de leerlingen om samen naar een oplossing te zoeken”, zegt de directeur. “We begrijpen zeker hun bezorgdheden. We willen een oplossing die het beste is voor de kinderen en de ouders.”