De zesdejaars achter ‘Sjansaar’, een minionderneming van Vrije ASO-school De Bron in Tielt, hebben een mooie cheque van 2.982,32 kunnen schenken aan Warriors Against Cancer. De jonge ondernemers werden ook opgemerkt door Unizo, die hen beloonde met een award.
De leerlingen verkochten met hun onderneming kleine geschenkjes, waaronder armbandjes, mocktails, cupcakes, flesopeners, wenskaarten en chocolaatjes. Dankzij verschillende verkoopmomenten doorheen het schooljaar haalden de studenten een mooie winst op van 2.982,32 euro, een bedrag dat ze integraal schonken aan Warriors Against Cancer. Daar houdt het niet op, want ook bij Unizo bleef Sjansaar niet onopgemerkt. De minionderneming werd door de zelfstandigenorganisatie uitgeroepen tot ‘Beste pop-up van West-Vlaanderen’ en de leerlingen werden door Unizo getrakteerd op een ontbijt bij Junalicious in Tielt.
Het project is overigens niet aan een bepaalde studiekeuze gebonden. “In het zesde jaar kunnen onze leerlingen in de vrije ruimte een project kiezen waar ze volop voor willen gaan en dat niet noodzakelijk aansluit bij hun studiekeuze”, legt directeur Inge Vanpoelvoorde uit. “Zo zijn er projecten rond taal, psychologie, kunst en creatie, schrijven, wetenschappen en dus ook over economie.” (SV)