Met Erasmus+ reizen leerlingen van het Oostendse O-L.-V.-College om te leren

De leerlingen van het Onze-Lieve-vrouwecollege die deelnamen aan het Erasmus+ project. © PETER MAENHOUDT PM
Redactie KW

In het voorbije schooljaar zochten leerlingen en leerkrachten van het Oostendse O-L.-V.-College met Erasmus+ wereldwijd andere schoolbanken op. Hun ervaringen vertalen zich nu al in een aangescherpte taalvaardigheid en open contact met andere culturen.

De tijd dat scholieren in het middelbaar naar de Antwerpse Zoo of de watervallen van Coo op schoolreis trokken, ligt al ruim driekwart eeuw achter ons. Al decennialang gaan laatstejaars secundair onderwijs op studiereis naar pakweg Parijs, Italië of Banjul… Maar sinds vorig schooljaar blijken er op de wereldkaart in het klaslokaal soms nog uitdagender en exotischer locaties vastgepind. Zo vliegen een aantal hogerejaars dankzij het Europese Erasmus+ -project nu ook in groep of alleen uit naar verre bestemmingen. Zo trokken dit schooljaar 31 leerlingen van de hogere graad alleen al naar 9 wereldwijde bestemmingen: van het Oostenrijkse Graz, over het Franse Auray naar het transatlantische Île de la Réunion om daar hun Frans bij te spijkeren.

Jobshadowing

28 leerlingen en 6 begeleiders reisden af naar een school in het Roemeense Brasov en het Finse Kouvola. “Daarbij bezoeken we per groep een Europese stad en werken we in de gastschool een project uit. Onze leerlingen kunnen ook twee à drie weken op eigen houtje les volgen in de taal van het gastland. Maar evengoed komen buitenlandse leerlingen in het College de lessen volgen en logeren dan thuis bij onze leerlingen”, aldus Bart De Weder van de werkgroep Internationalisering binnen de school. Nog eens 10 leerkrachten reisden op jobshadowing – zeg maar bijscholing op een andere gastvrije werkvloer naar onder andere Malta en Martinique.

Grenzen verleggen

“Erasmus+ illustreert onze visie dat een school zoveel meer is dan een kennisfabriek. Het is een opvoedingsplek waar zowel aan intellectuele kennis als aan sociale attitudes gewerkt wordt, alsook aan de persoonlijkheidsvorming. Het stimuleert ook de zelfredzaamheid én daagt de deelnemers uit om hun culturele grenzen te verleggen: een sterke troef in deze turbulente tijden”, zegt centrale coördinator Inge De clercq. Volgend schooljaar (2023-2024) vertrekken weer 17 leerlingen van het College naar 9 buitenlandse scholen en 98 jongeren en 11 begeleiders naar 5 buitenlandse scholen in onder meer Spanje, Finland en Roemenië. (ML)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise