Leerlingen economie van De Bron in Tielt door Unizo ondergedompeld in het ondernemerschap

© gf
Dries Bernaert

Dinsdag 19 februari was de Dag van de Economie voor de leerlingen van de tweede en derde graad, die de studierichting economie volgen aan De Bron. Die dag werd uitgewerkt in samenwerking met Unizo met als doel de leerlingen onder te dompelen in het ondernemerschap aan de hand van verschillende activiteiten.

De leerlingen uit het derde jaar volgden, in samenwerking met Howest Kortrijk, een infosessie rond ondernemerschap en ondernemerszin. Daarna deden ze de spaghettitest waarin verschillende ondernemersvaardigheden aan bod kwamen. Door de ondernemingstest in te vullen, konden de leerlingen ontdekken welke ondernemerstalenten ze bezitten. In de namiddag bezochten ze de wielenfabrikant Vulkoprin en kunststofplatenfabrikant Covestro in Tielt. Zo leerden de leerlingen de werking van twee lokale bedrijven beter kennen.

Met een drone vliegen

De leerlingen uit het vierde en vijfde jaar namen in de voormiddag deel aan een workshop rond ondernemerschap, met als doel innovatieve ideeën uit te werken tot een concreet businessplan. Patroondoorbrekend denken en zoeken naar de ‘gaten in de markt’ stonden daarbij centraal. In de namiddag trokken ze richting Zeebrugge, waar ze een bezoek brachten aan het bedrijf Noordzee Drones. De leerlingen kregen er eerst wat algemene uitleg over het bedrijf zelf, het ontstaan en het nut van drones en tot slot kregen we heel wat innovatieve toepassingen van drones te zien. Daarna volgde een rondleiding op het bedrijfs- en oefenterrein, waar de leerlingen als afsluiter ook zelf even mochten (leren) vliegen met een drone.

De leerlingen uit het zesde jaar ten slotte gingen op bedrijfsbezoek naar Barco en maakten er kennis met vooruitstrevende toepassingen voor virtual reality-projectoren, medische beeldvorming, entertainment en het bedrijfsleven. Echt indrukwekkend om te zien! In de namiddag trokken ze naar Hangaar K. Dit is een co-creatiehub waar starters, groeiers en gevestigde ondernemingen worden samengebracht onder één dak met een duidelijke missie: ondernemerschap versterken. Opdracht was het uitwerken van een challenge voor een jong bedrijf (Creatool): via een filmpje een nieuw product promoten bij de potentiële klanten én op financiering rekenen van externe partijen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise