Kleuters Springplank in één grote nieuwe klas

Leraren van de nieuwe kleuterschool samen met de directeur. We herkennen v.l.n.r. Maayke Cauwenbergh, Carla Nollet, Wesley Vanbavinckhove, Lut Alliet, Nele Engelrest en Chantal Devogelaere. (foto PDC)
Redactie KW

Tijdens de laatste dagen van de zomervakantie zijn vooral leraren van basisscholen druk in de weer om hun klas tiptop in orde te zetten voor de leerlingen die straks vol goeie moed aan een nieuw schooljaar beginnen. Voor de kleuteronderwijzeressen van basisschool De Springplank is het extra druk want de meeste kleuters worden op 1 september verwelkomd in een gloednieuwe kleuterklas.

“Straks komen 45 kinderen van 2,5 tot 4 jaar in één groot klaslokaal terecht want we opteren resoluut voor co-teaching in onze school”, vertelt directeur Wesley Vanbavinckhove enthousiast. “Het is verre van een traditioneel lokaal want vier leraren begeleiden de kinderen volgens hun ontwikkelingsniveau. Onze manier van werken hebben we omgedoopt tot de rupsen- en vlinderwerking. De kinderen evolueren gaandeweg van kleine rups tot grote vlinder. Elk op zijn niveau want een driejarige kan voor taal nog een kleine rups zijn maar kan voor wiskunde misschien beter aansluiten bij de vlinders. Met deze niveaus gaan we heel flexibel om maar uiteraard houden we steeds rekening met de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van het kind.”

Leergebieden

Het idee van co-teaching of samenwerkend lesgeven kwam niet zomaar uit de lucht gevallen. “De juffen van de onthaalklas en de eerste kleuterklas werkten al enkele jaren nauw samen maar we speelden al langer met het idee om ook de kinderen van de tweede kleuterklas hierbij te betrekken. Ondertussen hebben we ons verder verdiept in de materie door zowel in binnen- als in buitenland scholen te bezoeken waar co-teaching ingeburgerd is. De kleuterjuffen specialiseerden zich ook in bepaalde leergebieden en werken in de klas met alle kinderen binnen hun specialiteit. Eigenlijk nemen de kinderen hun eigen leerproces in handen onder begeleiding van de juffen. Elke juf is contactpersoon voor een specifieke groep kleuters zodat ouders heel goed weten wie ze kunnen aanspreken als ze informatie over hun kind willen”, vertelt de directeur van De Springplank.

Ook de indeling van de ruimte en het dagverloop zijn vernieuwend. “Waar in de meeste kleuterscholen de kinderen spelen en activiteiten uitvoeren in hoeken spreken wij o.a. over het theater, de werf, de kleedkamer of de beweegstraat. In het theater gaat één leerkracht aan de slag en biedt lessen op drie niveaus aan. Na de lessen in het theater beleven de kinderen in verschillende speelleerplekken het thema van de dag of oefenen ze de inhouden van de gezamenlijke activiteiten verder in. Taalzwakke kleuters geven we extra aandacht en ze krijgen een verhaal of een specifieke les op voorhand al eens aangeboden door de klas- of zorgleerkracht.”

Eigen taal

De leraren en de directeur benadrukken dat genderneutraliteit en diversiteit twee sleutelwoorden zijn binnen de vernieuwde aanpak. “Stereotype hoeken als de poppenhoek en de autohoek zijn verdwenen en vervangen door abstracte hoeken die zelf een invulling vragen. We bieden kinderboeken aan in verschillende talen en begroeten de kinderen elke morgen zoveel mogelijk in hun thuistaal.”

Op maandag 30 augustus worden de ouders in kleine bubbels uitgenodigd om kennis te maken met de prachtige, nieuwe kleuterklas van hun kinderen. (PDC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise