In VBS Oogappel in Lo en VBS Zonnebloem in Pollinkhove werken ze aan de hand van het project Nesten aan mentale rust en groepsverbondenheid bij de schoolkinderen. Kiwanis La Joconde schenkt 250 euro om het project te steunen.
Leerkracht Trui Baes van de Freinetschool De Torteltuin in Poperinge ontwikkelde Nesten. Ze merkte dat kinderen en leerkrachten nood hebben aan tools om emoties te reguleren, verbinding te maken en veerkracht op te bouwen. Nesten besteedt ook aandacht aan de mentale gezondheid van jonge kinderen.
Els Breemeersch en Els Huyghe volgden de opleiding en fungeren als ‘nestjuffen’ in de vrije basisscholen in Lo en Pollinkhove. Bij een kop koffie en een koekje legden ze het project Nesten uit aan enkele bestuursleden van Kiwanis La Joconde.
Bewegingsoefeningen
“We werken aan de hand van bewegingsoefeningen, zang, yoga, massages, mandala’s en dans aan groepsverbondenheid”, zegt juf Els Huyghe. “Tijdens de sessies leren we de leerlingen onder meer om geweldloos te spreken en respectvol te luisteren. Nesten is ook rust leren vinden in een drukke groep, samenleving of wereld en elke dag opnieuw werken aan het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen, in de overtuiging dat pestgedrag zo minder kansen krijgt.”
“De vier basisregels zijn respect voor jezelf, respect voor de ander, respect voor het materiaal en respect voor de natuur”, vult juf Els Breemeersch aan. “Via Nesten herstellen we ook conflicten, reguleren we emoties en oefenen we op een speelse en eenvoudige manier executieve functies. We gebruiken daarbij verschillende materialen, boeken en mindfulness kaarten.” De sessies voor de kinderen van het lager onderwijs duren 1 lesuur, die voor de kleuters zijn iets korter.
“We zijn La Joconde heel dankbaar voor de steun die ze bieden waardoor we heel wat waardevolle boeken en mindfulness kaarten konden aankopen”, zegt directrice Sandra Devinck. “Ook de ouderverenigingen van Lo en Pollinkhove leverden een financiële bijdrage.” (KVCL)