Met het project Digisprong wil de Vlaamse overheid het onderwijslandschap een digitale boost geven. MIRAS, het centrum voor volwassenenonderwijs, kortweg CVO, ondersteunt deze ambitie met een nieuw en innovatief aanbod van ICT-cursussen voor scholen en onderwijspersoneel.
Na de coronacrisis investeerde Vlaanderen 375 miljoen euro in deze historische stap voor álle scholen, leerlingen en leerkrachten. Dit maakt deel uit van het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’. “De Digisprong streeft naar meer (digitale) onderwijskwaliteit in het huidige digitale tijdperk, waarbij digitalisering een middel is om het onderwijs effectiever te maken, leerprocessen te versterken en diepgaander leren te bevorderen”, zegt Carmen Wullaert, algemeen directeur CVO MIRAS.
Leerkrachten digitaal versterken
(Lees verder onder de video)
CVO MIRAS sluit zich hierbij aan met een nieuw, innovatief aanbod van ICT-cursussen, speciaal voor scholen en onderwijspersoneel. “Maaike Cafmeyer is het gezicht van onze Digisprong-campagne. Ons doel is om leerkrachten digitaal te versterken met een uitgebreid online aanbod. In een tijd waarin de digitale wereld zich razendsnel ontwikkelt, is het cruciaal dat leerkrachten ook digitaal mee zijn. We hopen dat veel leerkrachten zich aangesproken voelen door de campagne en gesensibiliseerd worden om hun digitale vaardigheden verder te ontwikkelen.”
“We willen leerkrachten digitaal sterker maken en klaarstomen voor de toekomst” – Sabien Meuris, beleidsverantwoordelijke ICT
Dit kan door het volgen van een nieuwe korte praktijkgerichte ICT-cursus of door te gaan voor een volledige ICT-opleiding, die leidt tot een certificaat. “Zo willen we leerkrachten digitaal sterker maken en klaarstomen voor de toekomst”, aldus Sabien Meuris, beleidsverantwoordelijke ICT. “Digitale vaardigheden zijn tegenwoordig onmisbaar in het dagelijks leven, in vrijwel elke baan en zeker ook voor wie een opleiding volgt. Op elk onderwijsniveau, middelbaar, volwassen of hoger onderwijs, zijn digitale vaardigheden noodzakelijk. Ook voor leerkrachten die voor de klas staan.”
Promotiecampagne
CVO MIRAS besliste om een deel van hun Digisprong-middelen te investeren in een krachtige promotiecampagne met Maaike Cafmeyer in de hoofdrol, een campagne gemaakt door marketingbureau Hurae. Er worden nu drie filmpjes verspreid via sociale media. “Op deze manier proberen we veel leerkrachten te bereiken en hen enthousiast te maken voor ons vernieuwd ICT-opleidingsaanbod.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier