“Ik zie mezelf niet als een ‘bureau-directeur’”: Sylvia Mylleville (44) neemt fakkel over van Anne-Sophie Artois in Sint-Michiels- en Sint-Vincentiusschool in Ieper

Sylvia Mylleville ruilt haar taak als leerkracht in voor die van directeur. (foto EG)
Erwin Gabriëls
Erwin Gabriëls Medewerker KW

Na de herfstvakantie wordt Sylvia Mylleville (44) directeur van de Sint-Michielsschool in Ieper en de Sint-Vincentiusschool in Zillebeke. Ook Ann-Sophie Artois blijft halftijds directeur en wordt daarnaast ook halftijds pedagogisch directeur van de scholengemeenschap Kleine Vos. Voor Sylvia wordt het een nieuw hoofdstuk na ruim twintig jaar voor de klas in de Sint-Jozefsschool in Ieper.

“Na mijn studies begon ik in 2003 als jonge leerkracht in de Sint-Jozefsschool”, vertelt Sylvia Mylleville. “Aanvankelijk waren het korte interims, maar na twee jaar kreeg ik een vaste benoeming. Met uitzondering van het derde leerjaar heb ik in bijna alle klassen gestaan, vooral in de derde graad en het zesde leerjaar.”

400 leerlingen

De stap naar het directeurschap kwam niet vanzelf. “Ik had nooit eerder gesolliciteerd voor een andere functie, maar toen deze kans zich voordeed, voelde het juist. Het is geen kleine opdracht: twee scholen met samen zo’n vierhonderd leerlingen en een groot team van personeelsleden. Tegelijkertijd start ik met een driejarige opleiding tot schoolleider aan de Hogeschool Vives.”

Thuis verandert er ook wat. Sylvia’s man Rino Carrein ruilt zijn zelfstandige activiteit in voor een job als politieagent in Brussel. Samen hebben ze twee kinderen: Lara (17) en Luca (13). “We hebben als gezin goed nagedacht over deze veranderingen en wat die zullen betekenen voor onze gezinsleven. Maar we zijn allebei toe aan een nieuwe uitdaging.”

Sterke visie uitdragen

Sylvia wil als directeur dicht bij haar team en de ouders staan. “Ik wil luisteren naar wat er leeft, op beide scholen evenveel aanwezig zijn en de sterke visie die er al is, verder uitdragen. Ik zie mezelf niet als een ‘bureau-directeur’, maar als iemand die samen met de leerkrachten aan het schoolverhaal bouwt. Het klasleven zal ik missen, maar ik wil het schoolleven van nabij blijven beleven. Het wordt wennen, maar ik voel me er klaar voor”, besluit Sylvia vastberaden. (EG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise