Voor sommige kinderen is huiswerk maken in de best mogelijke omstandigheden niet altijd evident. Om deze leerlingen te helpen, organiseert basisschool De Klimtoren in Jabbeke sinds september een huiswerkklas.
Behalve op woensdag staan elke dag drie juffen van de school klaar om kinderen te begeleiden bij het maken van hun huiswerk”, opent Rebekka Buyse, directeur van De Klimtoren. “Ze bieden een half uur huiswerkbegeleiding aan leerlingen die we zelf selecteren. Het zijn meestal kinderen die door allerlei omstandigheden thuis niet van nabij kunnen opgevolgd of ondersteund worden bij het maken van hun huistaken. De gemeente organiseert ook studie, maar deze kinderen zijn meestal nog te jong om aan te sluiten bij deze groep leerlingen.”
Gelijke kansen
“De selectie van de leerlingen die we begeleiden in de huiswerkklas gebeurt op een grondige en doordachte manier”, aldus Els Degraeve, een van de leerkrachten die instaat voor de huiswerkklas. “We overleggen altijd eerst met de klasleerkracht en stellen de begeleiding voor aan de ouders, die vrij zijn om al dan niet in te gaan op ons aanbod. We willen niet dat kinderen die naar de huiswerkklas komen één of andere stempel krijgen. Het initiatief is in het leven geroepen om alle kinderen gelijke kansen te bieden, want dat vinden we als school heel belangrijk. In de huiswerkklas oefenen we zaken die de kinderen in de klas geleerd hebben en bieden we hulp als ze vastzitten bij het maken van hun huiswerk. Ook taken plannen en hun agenda lezen is iets wat we hen bijbrengen.”
“In de huiswerkklas oefenen we zaken die de kinderen in de klas geleerd hebben en bieden we hulp als ze vastzitten bij het maken van hun huiswerk”
Het uiteindelijk doel van de huiswerkklas is de leerlingen aanleren om zelfstandig en zonder hulp hun schooltaken te maken. “Eigenlijk willen we kinderen die thuis niet op hulp kunnen rekenen en die hulp wel nodig hebben een duwtje in de rug geven. We willen met het initiatief kort op de bal spelen zodat niemand uitvalt. Hierbij is de rol van de klastitularis heel belangrijk. De hulp die de kinderen in de huiswerkklas krijgen, is steeds afgestemd op de noden van de leerling en niemand kent beter de leerlingen dan de klasjuf”, besluit Els Degraeve. (PDC)