Samen, Talent, Innovatief en Personaliseren. Dat zijn de woorden die GO! Basisschool Ter Berken inspireerden om de naam te veranderen naar Innovatieve GO! Basisschool De Stip. Tijdens een projectweek en met 21.520 euro subsidies van de Provincie werden de leerlingen al ondergedompeld in de nieuwe visie.
GO! BS Ter Berken nodigde vrijdag ouders en sympathisanten uit om de nieuwe naam van de school te onthullen: Innovatieve GO! Basisschool De Stip. “We brengen een beetje verandering in onze visie. We heten Ter Berken, maar er staat op onze school maar één berk meer”, zegt Sara Vandamme, zorgcoördinator en plaatsvervangend directeur tijdens de afwezigheid van Marleen Dejaeger. “Ter Berken is ook niet meer van deze tijd, dus hebben we gezocht naar iets dat we kunnen meenemen in onze visie en waar we kunnen voor staan.”
STIP staat voor Samen, Talent, Innovatief en Personaliseren. Wij hechten enorm veel belang aan wederzijdse ondersteuning en het creëren van een sterk gemeenschapsgevoel”, vervolgt Sara. “Samen zijn we krachtiger. Bij ons staat ook het identificeren en benutten van elk kind zijn talent centraal. Het inzetten van deze talenten tijdens het leerproces verhoogt niet alleen de motivatie, maar ook de betrokkenheid. We stimuleren nieuwsgierigheid, het aangaan van uitdagingen, het verlaten van de comfortzone en het proberen van nieuwe dingen, zelfs als dat fouten met zich meebrengt, omdat dit essentiële aspecten zijn van het leerproces. Dit alles weerspiegelt zich in ons project ‘Future-proof Talent @ Work: empowerment van (w)a(r)mbitieuze & veerkrachtige kinderen’.
Flankerend onderwijs
Voor dat project kreeg GO! BS Ter Berken 21.520 euro subsidies van de Provincie West-Vlaanderen voor flankerend onderwijs. “Daarvan ging al een stuk naar opleidingen voor onze leerkrachten”, vervolgt Sara Vandamme. “Onze leerkrachten zijn al een jaar bezig met dit project. Met een talentencoach, talentengesprekken… In onze kleuterklas is er ook geïnvesteerd in een groot eiland waar we flexibel onderwijs kunnen organiseren. In het lager komt dat er ook aan.”
De innovatieve lesmethoden, waarvan sprake in de visie, worden al grotendeels toegepast. “We gaan nog meer naar buiten en zetten nog meer in op auto-educatie”, legt Sara Vandamme uit. “We kiezen voor de LIST-methodiek voor lezen en IJsbergrekenen. Onze futureproof leeromgeving stimuleert vaardigheden uit de 21 ste eeuw en brengt een staat van flow teweeg, waardoor kinderen gemotiveerd en doelgericht keuzes maken, en onderwijskansarmoede wordt aangepakt. Gesteund door methodes zoals ‘Ik kies voor mijn talent’ van Luk Dewulf, de ‘Talentenarchipel’ van CEGO en meervoudige intelligentie, richten we ons op het optimaal benutten van talent.”
Kleuterunit
“De kleuters zitten momenteel ook niet meer in onze vaste kleuterklassen. We hebben nu één grote kleuterunit waar alle leeftijden bij elkaar zitten en een stukje adaptief onderwijs krijgen. Dus oud leert van jong, jong leert van oud, iedereen op zijn of haar eigen tempo of eigen manier. Ook in het lager zijn we daarmee gestart en is het de bedoeling om daar volgend jaar mee door te doen.” Onlangs dompelde de school de kinderen onder in het verhaal tijdens de projectweek. “De leerlingen namen afscheid van GO! BS Ter Berken en ontdekten waar innovatieve basisschool STIP voor staat, met een speciale focus op het ontwikkelen van talenten. Externe experts zoals Talent & Nest, kindertalentenfluisteraar Els Vanlauwe en Vital Schools leidden inspirerende workshops en ateliers. Ons team stond paraat om te observeren en te coachen, zodat ze de glinstering in de ogen van de kinderen kunnen benoemen. Hierbij maakten we gebruik van de inzichten van talentenexpert Luk Dewulf. Onze mediacoach bereidde de oudsten voor om zoveel mogelijk momenten vast te leggen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier