Eerste Esports Campus van ons land opent in 2026 in Oostkamp: “Een experimentele leeromgeving”

Diverse doelgroepen kunnen vanaf 2026 in de Esports Campus terecht voor het trainen van digitale competenties in een bijzondere setting. © PDC
Philippe Decruynaere
Philippe Decruynaere Medewerker KW

In Oostkamp zijn op woensdag 17 september de plannen voorgesteld voor de eerste Esports Campus van ons land. Het gaat om een project van KTA Brugge, Scholengroep Impact en Howest waar sport, technologie en innovatie samenkomen. Diverse doelgroepen kunnen er vanaf 2026 terecht voor het trainen van digitale competenties in een bijzondere setting.

Op de eerste Esports-conferentie vorig schooljaar sprak algemeen directeur Pieter De Winne van scholengroep Impact nog de droom uit van een Esports Campus. Een droom die dankzij de samenwerking met KTA Brugge en Howest realiteit wordt. Met de bouw van deze Esports Campus pakken de initiatiefnemers in de loop van 2026 immers uit met een dubbele primeur: de eerste Belgische Esports Campus, maar ook een concept dat uniek is in Europa. Nergens anders komen esports en exergaming immers samen op één locatie om soft skills aan te leren.

Digitale competenties versterken

De Esports Campus zal zich richten op jongeren, professionals, kmo’s en kwetsbare doelgroepen die hun digitale competenties willen versterken. “Onze Esports Campus zal een experimentele leeromgeving worden”, aldus Lien Hautekeete, directeur GO! Technisch Atheneum Brugge. “Ik ben trots dat we niet enkel een arena bouwen, maar vooral kansen creëren. Voor onze jongeren, voor bedrijven en voor iedereen die mee wil groeien in de digitale samenleving.”

“De Esports Campus past ook perfect bij onze missie om sportinnovatie tastbaar te maken”, vervolgt Charlotte Van Tuyckom, projectmanager sportinnovatie van Howest. “Het is een plek waar gaming en bewegen samenkomen en waar duidelijk wordt dat de grenzen tussen spelen, leren en trainen steeds meer vervagen.”

Krachten bundelen

Dit project speelt in op de explosieve groei van de wereldwijde esportsindustrie, goed voor bijna 2,4 miljard euro in 2024, én op de wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van exergaming. De Esports Campus heeft een sterke onderzoeksbasis met inzichten van Howest, Randstad en MegaSkills die aantonen dat bepaalde games effectieve leeromgevingen zijn voor vaardigheden die de arbeidsmarkt nodig heeft. “Met de Esports Campus willen we een brug slaan tussen onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke innovatie. We bouwen een springplank waar onderwijs, industrie en maatschappij elkaar vinden om samen talent en toekomst te bouwen”, zegt projectcoördinator Esports Kris Vandevoorde van KTA Brugge.

Dat beaamt ook opleidingsdirecteur Howest Brugge Isabel Uitdebroeck. “We bundelen de krachten voor innovatieve leer- en ontwikkelingskansen voor jongeren, maar openen ook de deuren voor bedrijven. Via de Esports Campus kunnen zij op een creatieve en inspirerende manier inzetten op het versterken van soft skills bij hun medewerkers.”

De Esports Campus wordt mee gefinancierd door de Europese Unie. De verbouwingswerken gaan begin 2026 van start. De opening is voorzien vóór de zomer van hetzelfde jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise