Directeurswissel in BO De Sprong in Kortrijk

Els Cosaert neemt bij De Sprong over van Hilde Malfrère. (foto AV)
Els Cosaert neemt bij De Sprong over van Hilde Malfrère. (foto AV)
Redactie KW

Hilde Malfrère (62), directrice van BO School De Sprong in de Rekollettenstraat in Kortrijk, gaat binnenkort met pensioen. Zij wordt vanaf 1 september opgevolgd door Els Cosaert (47). Een dubbelgesprek.

Voor Hilde Malfrère, op 26 juni 1959 in Zwevegem geboren en afgestudeerd aan de normaalschool van Tielt, begon het allemaal in september 1980, in wat toen nog de vrije lagere meisjesschool voor buitengewoon onderwijs heette. “Het was de school waar ook mijn moeder werkte en waar de Gullegemse Rita Malfait – nog altijd een goede vriendin – toen op de directeursstoel zat.” Eind jaren 80 kreeg de school een nieuwe naam: De Brug. Op 1 januari 2002 werd Hilde er directrice. In 2015 kwam het tot een fusie tussen De Brug en die andere vrije Kortrijkse BO-school voor kinderen met een licht mentale beperking, De Bloesem. Hilde werd directeur van de fusieschool, die verder door het leven ging als De Sprong.

Opvolgster Els Cosaert, op 9 oktober 1973 in Kortrijk geboren, volgde haar onderwijsopleiding aan de normaalschool in Brugge en studeerde er af in 1995. In oktober van dat jaar mocht zij starten in De Brug als leerkracht godsdienst. Die eerste interimopdracht was het begin van een hele carrière in De Brug/De Sprong, waar ze doorheen de jaren een brede waaier aan lesopdrachten vervulde.

De Brug en De Bloesem

Wat voor hen de meest memorabele gebeurtenis in hun carrière is of was? Voor Hilde is dat de fusie tussen De Brug en De Bloesem, een samensmelten van twee culturen en gewoontes die wonderwel is gelukt. “Het maakte van de leerkrachten een bevlogen en hecht team, waar je als directeur echt kunt op bouwen. Els zal daarvan zeker ook de vruchten plukken.”

Els denkt vooral aan de doorlichtingen, die voor spanningen zorgen, maar daarna – als die zeer positief zijn – bewijzen dat je goed bezig bent.

Het leukste aan de job vindt Hilde de veelvuldige contacten met mensen van alle niveaus; volgens Els is dat de verscheidenheid aan taken en klassen die door je handen gaan.

Hilde is bijzonder tevreden dat ze, nu haar pensioen wacht, met een gerust hart haar school kan overdragen aan iemand met kennis van zaken, die er volgens haar – samen met haar team – voor zal zorgen dat de continuïteit verzekerd is. “Ik kan het rustiger aan doen, beter slapen en tijd maken om dingen te doen die er anders meestal niet (meer) van kwamen. Zo wil ik zeker gaan reizen en zou ik ook graag Spaans leren.”

Wijze woorden

De dames kregen van de onderwijsminister de kans om in de laatste maanden van dit schooljaar samen de overgang voor te bereiden. Els is vast van plan ideeën te plukken tijdens haar gezamenlijke tijd met Hilde en wil zich ‘smijten’ om voor haar school – en voor de kinderen – het onderste uit de kan te halen. De woorden in de baseline van het schoolembleem – ‘Buitengewoon omgaan met de talenten van elk kind’ – zijn volgens haar echt goed gekozen: “In plaats van te vertrekken van hun beperkingen, moeten wij focussen op wat ze wel kunnen, zodat ze zich hier aanvaard en goed voelen.” (André Vlerick)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier