Kortrijk doet het wat het aantal spijbelende basisschoolkinderen opvallend goed in vergelijking met de rest van Vlaanderen. OCMW en stad wijzen op de rol van de brugfiguren onderwijs. “Zij spelen zeker een belangrijke rol”, bevestigt Barbara Tesch, directrice van Drie Hofsteden. “Het is onze taak heel alert te zijn én te blijven.”
Als we de Vlaamse cijfers rond spijbelen in het basisonderwijs bekijken en die naast de Kortrijkse balans leggen, valt het verschil onmiddellijk op. Terwijl op de Vlaamse basisscholen het aantal spijbelende lagereschoolkinderen de voorbije vijf jaar gemiddeld verdubbelde, daalde hetzelfde cijfer tussen 2014 en 2017 met ruim 55 procent. “Erg verrassend is dat niet“, vertelde schepen van Armoedebestrijding en OCMW-voorzitter Philippe De Coene eerder vandaag aan kw.be. “We merken sinds de start van het project in 2015 een spectaculaire impact van de brugfiguren onderwijs.”
Kleuterafdeling
Basisschool Drie Hofsteden aan de Minister De Taeyelaan erkent het belang van die brugfiguur. “Sofie, die drie van de vijf schooldagen bij ons aanwezig is, speelt ontegensprekelijk een belangrijke rol“, zegt directrice Barbara Tesch. “Uiteraard schieten onze klasleerkrachten als eerste in gang als zij merken dat een leerling zonder aanwijsbare reden afwezig blijft. In overleg met de zorgleerkracht en de brugfiguur wordt indien nodig in gesprek gegaan met de ouders. Bij een echt ernstige spijbelproblematiek wordt het CLB ingeschakeld.”
“Bij het minste snotje of hoestje blijft het kind weg van school”
Barbara benadrukt wel dat hardnekkig spijbelen gelukkig niet al te vaak voorkomt op Drie Hofsteden. “Zeker niet enorm opvallend. Maar toch, we willen elke afwezigheid vermijden. Ik zie het als onze taak om alert te zijn én te blijven. Elk afwezig kind is er een te veel. Ook in de kleuterafdeling, waar geen schoolplicht geldt, proberen we ouders op het belang van schoolgaan te wijzen. Alleen zo kunnen vier-, vijf-jarigen voorbereid worden op ons onderwijs.”
Studietoelage verliezen
De oorzaken voor spijbelende lagereschoolkinderen die Drie Hofsteden opmerkt, lopen erg uiteen. “Sommige kinderen moeten inderdaad voor hun jongere broertjes of zusjes zorgen of sommige ouders houden hun kinderen liever dicht bij zich. Er kan ook sprake zijn van overbezorgde mama’s en papa’s: bij het minste snotje of hoestje blijft het kind weg van school”, aldus de directrice.
“Zorg voor een leuke sfeer, zodat iedereen graag en enthousiast naar de klas vertrekt”
Maar ook iets banaals als de bus missen ‘s ochtends, kan voor meerdere halve dagen afwezigheid zorgen. “Het is aan ons om de kinderen en hun ouders duidelijk te maken dat het toch belangrijk is om alsnog naar school te komen. We proberen zoveel mogelijk te overleggen en in gesprek te treden. Het wijzen op een mogelijk verliezen van de studietoelage schrikt erg af, maar is vooral – en gelukkig maar – een laatste redmiddel.”
“Maar nogmaals: een groot probleem is het niet. Het belangrijkste is dat we met z’n allen voor een leuke sfeer óp school zorgen, zodat iedereen graag en enthousiast naar de klas vertrekt”, besluit Barbara.