Amerikaanse leerkracht doet inspiratie op bij St.-Paulusschool

Vlnr. Roel Vanaelten van Plantsoon, Francesca Stark en Cedric Ryckaert. © JVGK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Francesca Stark, leerkracht aan de Driscoll basisschool in Brookline in Massachusetts in de Verenigde Staten, bezocht twee Kortrijkse scholen om inspiratie op te doen rond educatieve toepassingen die kinderen betrekken bij ecologie en biodiversiteit. De eerste school was de Sint-Paulusschool, die al diverse Europese prijzen won met hun project ‘Klimaatspeelplaats’.

Stark is trekker van het project ‘Signs of Nature’, dat jongeren en burgers helpt om bewust te worden van de natuur waarin ze leven. “Door foto’s, poëzie, kunst, verhalen leren ze de natuur rondom hen kennen. En Plantsoon zorgt voor het platform”, zegt leerkracht Francesca Stark, die wereldwijd ecologische schoolprojecten bezoekt. Een daarvan is de Sint-Paulusschool in Kortrijk die met hun project al meerdere Europese prijzen won, met name de European Innovative Teaching Award, de New European Bauhaus Award en de European Award for Ecological Gardening. De school werd onlangs uitgeroepen tot Top 3 finalist voor World’s Best School Prizes 2024 for Environmental Action. Het is de eerste school ooit uit de Europese Unie die een finalist is voor de prijzen. Stark kreeg een rondleiding van Cedric Ryckaert, de drijvende kracht achter de ‘Klimaatspeelplaats’, een vergroeningsproject op de speelplaats.

“De kinderen komen terug in contact met de natuur. Dankzij een goed onderbouwd en duurzaam traject is de stadsschool erin geslaagd om haar betonnen vlakte om te toveren in een prikkelend speel- en leerlandschap waar speelnatuur, een flinke dosis spelimpulsen en biodiversiteit hun plek gekregen hebben”, aldus Cedric. “Ons project verbetert de biodiversiteit, de luchtkwaliteit en vergroot de CO2-opslag. De speelplaats is voorzien van meer dan 40 bomen en 150 struiken, een regenwateropvangsysteem dat de waterrekening aanzienlijk verlaagt en ingrepen die de plaatselijke biodiversiteit hebben vergroot. Deze inspanningen hebben een voormalige betonnen ruimte getransformeerd in een bloeiende groene omgeving.”

Mijn idee van ecologisch werken zat in het hoofd van Cedric

De Sint-Paulusschool was de eerste school ter wereld die Plantsoon integreerde en Francesca werkt ook samen met Plantsoon, een jong en dynamisch bedrijf dat gespecialiseerd is in tuinaanleg en -onderhoud. “Mijn bezoek probeert de internationale samenwerking op het gebied van onderwijs, ecologie en technologie te verstevigen, en benadrukt de rol van scholen in het betrekken van kinderen bij de natuur en ecologie”, vertelt Francesca. “Toen ik het project van Sint-Paulus zag had ik het idee dat mijn idee van ecologisch werken in het hoofd zat van Cedric (lacht). Alles draait bij mijn school rond ‘community’, samenwerking met de gemeenschap, betrokkenheid, milieuactie, innovatie, nieuwe technologie en educatieve projecten rond ecologie.” Plantsoon verenigt leren, informeren en toegankelijk beheer van plantencollecties voor elke openbare groene ruimte in een modern platform”, zegt Roel Vanaelten. “Je kan je planten, plantvakken of loten in het veld op basis van een unieke code, GPS-coördinaten en/of slim plantenlabel volgen.”

Dubai

De winnaars en finalisten van de World’s Best School Prizes worden uitgenodigd voor de World Schools Summit in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten, op 23 en 24 november, waar wereldleiders op het gebied van onderwijs samenkomen met ‘s werelds beste scholen om het onderwijs te helpen transformeren. “Mochten we winnen zouden we onze moestuin en bijenproject uitbreiden”, aldus Cedric.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier