Nieuwpoortse Toerismedienst vol ambitie na vernieuwingen

Het zomerseizoen wordt zaterdag 29 juni op gang getrapt met een nieuwe strategie: het Weekmenu. © DV
Redactie KW

De Dienst Toerisme van Stad Nieuwpoort is met een ambitieuze en vernieuwde toekomstvisie klaar voor het zomerseizoen. Meer inzetten op marketing moet nog meer toeristen lokken.

“De laatste tijd hebben we goed geïnvesteerd in toerisme en meer personeel aangenomen”, deelt burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) mee. En dat het Nieuwpoortse toerisme hierdoor ambitieus opgekrikt wordt, is zichtbaar. De Dienst Toerisme focust zich op vier kerntaken om Nieuwpoort meer op de kaart te zetten: Onthaal, marketing en promotie, evenementen en productontwikkeling, waarbij Nieuwpoort als een merknaam wordt uitgespeeld. “Nieuwpoort is een bedrijf”, stelt de burgemeester. “Dagelijks telden wij in 2017 ruim 1,7 miljoen dagtoeristen bovenop de verblijfstoeristen. Deze bezoekers besteedden samen bijna 280 miljoen euro in Nieuwpoort.”

Vernieuwde evenementen

Het zomerseizoen wordt op gang getrapt op zaterdag 29 juni met een nieuwe strategie: het Weekmenu. “Er was voordien in Nieuwpoort elke zomer een versnipperd aanbod aan toeristische evenementen. Nu bundelen we die samen met terugkerende wandelingen en diverse activiteiten in een weekmenu zodat het overzichtelijker is”, vertelt diensthoofd Michelle Martens.

Dagtoeristen besteedden in 2017 bijna 280 miljoen euro in Nieuwpoort

Elke week wordt hetzelfde menu herhaald tot eind augustus, aangevuld met evenementen doorheen het seizoen. Vaste waarden zoals Vlaanderen Zingt, de Kunstmarkt, Open Klassieke Schepen en diverse avond- en rommelmarkten blijven aanwezig op het programma. Zaterdag 29 juni vindt er ook al het nieuwe Start of Summer, Apérotime, plaats. Op het gratis nieuw evenement kunnen mensen op de dijk samenkomen in een sfeervol zomers decor met goede dj’s en lekkere cocktails. Toepasselijk is er dan ook op 31 augustus het evenement End of Summer.

Aandachtstrekker in juli is het Reuzenfeest op 6 en 7 juli met het afscheid van reus Jan Turpijn.

Reuzenparade en reuzentoog

“Vernieuwend, maar toch ook met respect voor de folklore en traditie”, verzekert het diensthoofd. Het Reuzenfeest voorziet niet alleen reuzenvolksspelen in het Leopold II-park en een reuzenparade, maar ook een reuzentoog op het Marktplein en straattheater. Ook augustus kent een hoge noot met het vijftigjarig jubileum van de Sint-Bernardusfeesten op vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 augustus. Het stadsbestuur neemt de feesten volledig in eigen handen en zet de lokale ondernemers in de kijker. Ook staan er enkele muzikale sfeerbrengers zoals Les Truttes, Bart Kaëll, Regi en Jelle Cleymans op het programma. Bijzonder is de komst van de Sint-Bernardusbrouwerij uit Watou en de recordpoging visbakken door Promovis vzw. Aansluitend is er de traditionele hondenwandeling.

Nieuwe website

Qua toeristische promotie en marketing trekt Nieuwpoort de kaart van vernieuwing. De Dienst Toerisme lanceerde in de paasvakantie al het inspiratiemagazine ‘Nieuwpoort aan boord’ en de eerste editie van ‘Beleef Nieuwpoort’, een eventpocket met originele overzichtsagenda. “Aan de hand van vier thema’s willen we onze bezoekers, inwoners en tweedeverblijvers overtuigen van de uniciteit van onze stad: Bewonder, Ontdek, Beleef en Geniet”, vertelt schepen voor Toerisme Ann Gheeraert (CD&V).

Deze vier laatstgenoemde termen worden ook online doorgetrokken naar de nieuwe toeristische website Visit-Nieuwpoort die instaat voor de digitale promotie. Het platform kreeg een nieuwe look-and-feel en wordt aangeboden in vier talen: Nederlands, Frans, Engels en Duits.

Ook het logo van Visit Nieuwpoort werd opgeleukt. Daarnaast breidt Toerisme Nieuwpoort ook uit via sociale mediakanalen als Facebook en Instagram. Tot slot zendt televisiezender Focus&WTV een reeks van zes afleveringen uit over Nieuwpoort.

(DV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier