Nieuwe Kruispoortbrug lost Brugse bruggenmiserie niet op
Tegen 2028 wordt de Kruispoortbrug in Brugge vervangen door een nieuwe tafelbrug. Dat werd deze week aangekondigd tijdens een groot persmoment. Maar dat betekent niet dat het einde van de bruggenmiserie in zicht is. Daarvoor zijn er nog te veel werven. Een overzicht.
In 2027 loopt de vergunning voor de gehuurde, tijdelijke zuidelijke Kruispoortbrug af. Die vervangbrug werd na een onherstelbaar defect in 2017 geplaatst voor de duur van tien jaar. Ondertussen kon bij de Vlaamse Waterweg het studiewerk beginnen voor de bouw van een definitieve brug. En nu is er goed nieuws: Brugge krijgt tegen 2028 een nieuwe tafelbrug aan de Kruispoort. De startnota is goedgekeurd, tegen 2026 zou de eerste spade in de grond kunnen.
90 meter verder
“Die nieuwe brug zal er 90 meter verder komen, parallel met de Maalse Steenweg”, zegt burgemeester Dirk De fauw. Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd van de Vlaamse Waterweg: “De nieuwe Kruispoortbrug zal op een grotere afstand van de middeleeuwse stadspoort gerealiseerd worden. Dat laat ons toe om tijdens de werken de tijdelijke brug te behouden. Die grotere afstand verbetert ook de vaarweg voor de 105 meter lange schepen. De wachttijden zullen daardoor verkorten.” Dirk De fauw: “Jaarlijks transporteren binnenschepen 1,2 miljoen ton goederen via de Brugse ringvaart. Elk binnenschip van die omvang betekent 150 vrachtwagens minder op de weg.”
Om de visuele hinder te beperken, wordt er gekozen voor een tafelbrug. Lieven Dejonckheer: “Het 35 meter lange brugdek zal horizontaal gedragen worden door vier cilinders, die in gesloten toestand in de grond zakken. Zo’n tafelbrug heeft veel minder landschappelijke impact dan een basculebrug, die in geopende toestand hoog boven de stadspoort en de bomen op de beschermde vesten zou uittorenen en zou conflicteren met het Unesco Werelderfgoed.”
Kruispunt hertekenen
Tegelijkertijd pakt het Agentschap Wegen en Verkeer de ingewikkelde verkeersknoop aan. De kruispunten van de Maalse en de Moerkerkse Steenweg hertekend. In de toekomst zullen enkel nog voetgangers en fietsers door de historische Kruispoort mogen. “Het aantal rijvakken tussen Maalse en Moerkerkse Steenweg wordt flink gereduceerd”, weet Humberto Van Nunen, afdelingshoofd van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer. “We moeten enkel nog uitzoeken hoe de toekomstige lichtenregeling maximaal conflictvrij kan worden geregeld.”
De kostprijs van de nieuwe Kruispoortbrug wordt geraamd op 30 miljoen euro, waarvan Vlaanderen het leeuwendeel ophoest. Brugge moet amper 1 miljoen euro betalen. Naast de 32 miljoen euro voor de heraanleg van de Brugse stationsomgeving betekent dit project een gevoelige verbetering voor de verkeersveiligheid op de Brugse ring. “De plannen zullen niet alleen een veiliger verkeer genereren, maar ook het openbaar domein rondom de historische Kruispoort mooier maken met een groene zone”, stelt schepen Mercedes Van Volcem.
De nieuwe Kruispoortbrug is goed nieuws, maar daarmee is nog lang niet alle Brugse bruggenmiserie verholpen. We beginnen met Steenbruggebrug. De Raad voor Vergunningsbetwistingen moet zich nog uitspreken over het beroep van vier buurtbewoners tegen de omgevingsvergunning voor de twee nieuwe bruggen (een voor fietsers en een voor het autoverkeer) in Steenbrugge. Een dossier dat in 2014 van start ging, in het kader van de studie De Brugse Stadsvaart.
Na acht jaar studiewerk had Vlaanderen in de zomer van vorig jaar een vergunning verleend. Volgens Dirk De fauw kunnen die werken pas ten vroegste eind 2024 beginnen, want het duurt anderhalf jaar eer de Raad zich uitspreekt. In principe werkt zo’n procedure niet opschortend, maar één indiener van een bezwaarschrift vroeg ook de schorsing van de omgevingsvergunning. Indien de Raad de vergunning in de vuilnisbak kiepert, moet de Vlaamse Waterweg haar huiswerk opnieuw doen.
Dan de Krakelebrug. Die is sinds september 2022 buiten gebruik na een aanvaring met een binnenschip. Aanvankelijk wou de Vlaamse Waterweg de 104 jaar oude brug herstellen, maar de schade bleek te groot en het dossier te complex. De piste van een publiek-private samenwerking werd verlaten, omdat ze te lang zou duren.
Ook de plannen voor een tijdelijke fietsers- en voetgangersbrug werden geschrapt. Er loopt volgens Lieven Dejonckheere nog een studie over dit dossier: “Die moet ook klaar zijn in 2025. Ook voor deze plek zouden we kiezen voor een tafelbrug, die neemt minder plaats in dan een draaibrug.”
Al bij al blijft de hinder door de defecte Krakelebrug beperkt. Enkel als de Boudewijnbrug open staat, zijn er problemen. Want dan moet het verkeer via de Sluisstraat en de bijhorende brug, die slechts één baanvak heeft. Om de hinder te beperken, heeft de Vlaamse Waterweg sinds eind 2022 de uren uitgebreid waarop de nabijgelegen Boudewijnbrug niet bediend wordt: van 7 tot 9.30 uur en van 16.30 tot 18.30 uur, op woensdag ook van 11.50 tot 13 uur.
En wat met de plannen voor een nieuwe Dampoortsluis, die grotere binnenschepen moet aankunnen? Nu staan automobilisten en fietsers 25 minuten in file als de twee bruggen van de sluis voor langere schepen open staan. Met de beschermde Vesten en de eeuwenoude pakhuizen van de Gistfabriek enerzijds en de weigering van de Stad Brugge om huizen in Sint-Jozef te onteigenen, zit dit dossier in een patstelling.
Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters zou, buiten medeweten van Dirk De fauw, een ‘corridorstudie’ voor de vervanging van de huidige sluis besteld hebben. “We hebben de voorbije twee jaar diverse werken aan de Dampoortsluis uitgevoerd, die is nu technisch in orde. De Vlaamse Waterweg heeft geen concrete plannen voor een grotere sluis.”
Met andere woorden: een nieuwe sluis moeten we de eerste tien à vijftien jaar niet verwachten…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier