Nieuwe KMO-zone in Lauwe stuit op tegenstand van buurtbewoners: “Zijn ze helemaal gek geworden?”

De buurtbewoners reageren allesbehalve positief op de komst van de nieuwe KMO-zone. (foto CLL)
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Krijgt Lauwe binnenkort een nieuwe KMO-zone? Een recent ingediende vergunningsaanvraag laat weinig aan de verbeelding over. Vooral de locatie stuit op hevige tegenstand bij de buurtbewoners, die proberen de plannen tegen te houden. “Een industriezone pal in het centrum? Zijn ze helemaal gek geworden?”

Welkom in de Prins Regentstraat, een kleine en vooral charmante straat in het centrum van Lauwe. Het is er prettig wonen: kinderen fietsen er dagelijks naar de nabijgelegen scholen, buren groeten elkaar op straat en het buurtleven voelt warm en vertrouwd. De straat is smal, rustig en typisch voor het dorpscentrum, met enkele oudere woningen, tuinen die direct aan de straat grenzen en bomen die schaduw bieden tijdens de zomer. Voor veel bewoners is het hier een plek waar je met een gerust hart kinderen ziet spelen op straat en waar men elkaar kent en helpt. Althans, zo is het vandaag nog. Binnenkort dreigt daar echter verandering in te komen. Er wordt namelijk een KMO-zone aangelegd, en het gaat daarbij niet om een bescheiden uitbreiding van vier of vijf gebouwen, maar meteen om 22 bedrijfsunits.

Impact op dagelijks leven

De site waar de KMO-zone moet komen, is de voormalige locatie van Solidor, ingesloten tussen de Prins Regentstraat en de Lauwbergstraat. De bestaande gebouwen zullen worden afgebroken en vervangen door nieuwe bedrijfsunits. Voor veel bewoners is het niet zozeer de komst van de gebouwen zelf die voor onrust zorgt, maar vooral de impact op het dagelijkse leven. De dreigende toevloed van zwaar vrachtverkeer door de smalle woonstraat baart velen grote zorgen.

De buurtbewoners wijzen op de nabijheid van scholen en speelpleintjes. “Hier liggen meerdere scholen op korte afstand, kinderen fietsen dagelijks door de straat en spelen buiten”, klinkt het. Volgens de huidige plannen zou al het vrachtverkeer voor de nieuwe site automatisch via de Prins Regentstraat worden gestuurd. Daarbovenop wordt een parkeerverbod ingevoerd in een deel van de straat, zodat de tientonners de site vrij kunnen verlaten. Voor veel bewoners is dat onbegrijpelijk. In een straat waar onlangs zone 30 werd ingevoerd en waar fietsstraten zijn aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren, lijkt het loodsen van zwaar vrachtverkeer tussen spelende kinderen en fietsers ronduit riskant.

Zwaar vrachtverkeer

Ook op vlak van communicatie voelen de buurtbewoners zich niet gehoord. Ze hebben het stadhuis opgezocht om hun bezorgdheden kenbaar te maken, maar kregen te horen dat de stad weinig mogelijkheden heeft omdat het om privégrond gaat en ze enkel de procedure kunnen volgen. De projectontwikkelaar, firma Bosschaert NV uit Kortrijk, kreeg wel het advies om met de buurt in overleg te gaan. Dat overleg kwam echter nooit tot stand en staat ook niet op de planning. Vanuit het stadsbestuur of de projectontwikkelaar kwam tot nu toe geen enkel signaal van dialoog.

In het dossier bij de vergunningsaanvraag wordt de impact op het verkeer afgeschilderd als minimaal. Zo zou er volgens de berekeningen slechts sprake zijn van 10 tot 13 extra wagens per dag, gebaseerd op cijfers uit 2018. De buurtbewoners vinden dat ongeloofwaardig. “Wie gelooft nu dat 22 bedrijfsunits slechts tien extra voertuigen per dag betekenen?” zeggen ze. Ze herinneren zich nog een test met een lijnbus enkele jaren geleden. Die bus moest destijds door dezelfde straat en veroorzaakte al meteen hinder en schade aan het wegdek. Het plan werd toen afgevoerd omdat de Prins Regentstraat dat soort verkeer niet aankan. Met de komst van de KMO-zone staat de straat volgens hen opnieuw voor een nog grotere belasting, dit keer met zwaar vrachtverkeer.

Ingrijpende veranderingen

Tot slot was er geen reactie van zowel firma Bosschaert als van het stadsbestuur op de zorgen van de buurtbewoners. Voor hen blijft het afwachten of er nog ruimte komt voor overleg, of dat ze zich moeten voorbereiden op een ingrijpende verandering van hun leefomgeving. De Prins Regentstraat, ooit een rustige en charmante woonstraat, staat mogelijk aan de vooravond van een grote transformatie, met alle onzekerheden en zorgen die daarbij horen.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise