Nieuwe elektrische veerboot komt bijna naar nieuwe thuishaven Oostende

De nieuwe veerboot ‘Raveel ontmoet Ensor’, die zal ingezet worden op de veerdienst in Oostende, is zo goed als klaar om naar zijn nieuwe thuishaven af te varen.© Peter Maenhoudt
De nieuwe veerboot ‘Raveel ontmoet Ensor’, die zal ingezet worden op de veerdienst in Oostende, is zo goed als klaar om naar zijn nieuwe thuishaven af te varen.© Peter Maenhoudt
Redactie KW

Twee hypermoderne veerboten zijn zo goed als klaar om te vertrekken van de scheepswerf naar hun nieuwe thuishavens, Oostende en Antwerpen. De Oostendse veerboot heet ‘Raveel ontmoet Ensor’ en vaart volledig elektrisch.

Twee hypermoderne veerboten zijn zo goed als klaar om te vertrekken van de scheepswerf van Baltic Workboats in Estland naar hun nieuwe thuishaven in Oostende en Antwerpen.

“We moeten momenteel wachten tot het weer veilig is om naar de scheepswerf te kunnen afreizen om de laatste proeven uit te voeren, zodat de nieuwe veerboten kunnen overvaren naar België,” duidt ir. Piet Leeuwerck, scheepsbouw en R&D manager bij Vloot, de rederij van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust van de Vlaamse overheid.

“Deze laatste proeven dienen om alle systemen van de schepen te testen en zijn noodzakelijk om groen licht te geven aan de scheepswerf voor de overtocht. Door de huidige maatregelen in de strijd tegen het virus zijn de finale testen uitgesteld. Wanneer de finale proeven zullen doorgaan, is voorlopig nog onduidelijk, maar we hopen natuurlijk dat dit zo snel mogelijk kan.”

Volledig elektrisch

Met een volledig elektrische veerboot voegt MDK een uiterst duurzaam exemplaar toe aan haar vloot. Die primeur is de ‘Raveel ontmoet Ensor’, een veerboot die zal ingezet worden op de verbinding van de Oosteroever naar het centrum van Oostende. Deze veerboot maakt gebruik van heel innovatieve technieken. “Het veer vaart met een elektrisch voortstuwingssysteem dat half zo groot is als een dieselelektrisch voortstuwingssysteem, dankzij de kleinere, zeer efficiënte en lichte elektromotoren. Enkel in geval van nood, bijvoorbeeld bij lange uitval van de walvoeding, zal het voorstuwingssysteem aangedreven worden door een dieselgenerator,” legt ir. Piet Leeuwerck uit.

De veerboot zal opladen via een automatische lader. De laadtoren en pantograaf bevinden zich op het drijvend ponton aan de Oosteroever. Ook de zonnepanelen die op het dak geïnstalleerd zijn, leveren voldoende energie om in de volledige energiebehoefte van het veer te voorzien met uitzondering van het voortstuwingssysteem.

De ‘Raveel ontmoet Ensor’ is ontworpen om 100 passagiers te kunnen overzetten, wat een verdubbeling is van de huidige capaciteit van de veerboten aan de kust. Het schip is 23 m lang en 6,5 m breed en kan een maximale snelheid halen van 16 km/u. Het tweede nieuwe schip, de ‘Marnix Van Sint Aldegonde’ heeft Antwerpen als thuishaven. Ook dit veer beschikt over heel wat groene technieken.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier