Nander wordt copiloot van … papa Lieven: “Als kleuter wist ik al dat ik piloot wilde worden”

Vader Frans en zoon Nander samen in de cockpit: “Het is prachtig om je passie te kunnen delen.” © gf
Olaf Verhaeghe

Hij heeft er al 250 vluchturen opzitten, maar donderdag was het vertrek vanuit Oostende richting de Spaanse zon wel heel bijzonder. Als co-piloot voor de TUI Fly-vlucht naar Malaga nam de 22-jarige Nander Lavaert in de cockpit plaats naast… zijn vader. Dat ook opa Frans (82) als privépiloot vloog, maakt het familiesprookje helemaal af. “Hun verhalen hebben mij doen dromen van het vliegen.”

Donderdagmiddag, 16.10 uur Belgische tijd. Op de luchthaven van Oostende checken captain Lieven en co-piloot Nander een laatste keer alles wat ze moeten checken vooraleer ze vertrekken richting Malaga. Weinig bijzonders, zou je denken. Ware het niet dat Lieven (53) en Nander (22) Lavaert vader en zoon zijn.

“Uniek? Ik denk het”, glimlacht Nander een dag voor het vertrek. “Het is alleszins héél zeldzaam. Maar het is vooral prachtig dat we zo onze passie kunnen delen. Het is spannend aan de ene kant, maar ik voel wel een zekere rust. Het is natuurlijk comfortabel om met je vader te kunnen vliegen. Als er iemand je kent, is hij het wel. En uiteindelijk zullen we aan het werk zijn en op een professionele manier met elkaar omgaan. Misschien wordt het wat gezelliger eens we op kruishoogte zitten. Ik denk dat vooral voor opa het opstijgen een emotioneel moment wordt, ook al zal hij dat misschien niet willen toegeven.” (lacht)

Droomleven

Opa, dat is Frans Lavaert (82) uit Kortrijk. Ook hij was ooit aan de slag als privépiloot en gaf zelfs vlieglessen op de luchthaven van Wevelgem. Dat het vliegen in het bloed van de Lavaerts zit, moet dus niet meer worden uitgelegd. “Ik denk dat ik in de kleuterklas al wist dat ik piloot wilde worden. Dat is misschien een cliché, maar dat gevoel valt heel moeilijk uit te leggen”, glimlacht Nander. “Ik herinner me een spreekbeurtoefening in het eerste leerjaar, over het beroep van mijn vader. Hoe mooi ik het vond dat hij de oceanen kon overvliegen, hoe fascinerend hij en mijn mama, ooit stewardess bij Sabena, vertelden over hun reizen. De verhalen van mijn ouders en mijn opa hebben me doen dromen van het vliegen.”

Lieven en Nander met opa Frans, die ook piloot was.
Lieven en Nander met opa Frans, die ook piloot was. © gf

Als klein ventje ging Nander dan ook altijd met zijn vader mee naar de Wevelgemse luchthaven. De Kortrijk Flying Club, de airshows waar ze samen naartoe gingen, het zweefvliegen… Daar is het allemaal écht begonnen. “Mijn ouders hebben me nooit of nooit gepusht, ik was gewoon zelf helemaal gepassioneerd”, vertelt de twintiger. “Het was zeker mijn eigen keuze, anders zou ik er ook niet zo hard voor hebben gewerkt. Het is zeker niet niets, zo’n opleiding. Je moet heel wat opofferen om je droom waar te maken. Terwijl mijn vrienden feesten, moet ik studeren of maak ik me ’s ochtends vroeg klaar om te gaan vliegen. Maar in die cockpit ben ik gelukkig, en daar draait het uiteindelijk om. Ik denk, neen, ik weet zeker dat mijn familie en vrienden trots op me zijn.”

Zonsopgang

In mei dit jaar kroop Nander voor het eerst achter de stuurknuppel van een Boeing 737 van TUI Fly. Die machine weegt zo’n 80 ton en brengt 189 passagiers naar de zon. “Die eerste vlucht vergeet je nooit natuurlijk”, glundert Nander. “Meteen naar Griekenland, en dan nog naar een luchthaven met een vrij pittige, korte landingsbaan. Dat vliegtuig aan de grond zetten, was een prachtig moment. Een ander beeld dat me altijd zal bijblijven, is het aankomen in Dubrovnik in Kroatië bij een trainingsvlucht. Een jaar eerder was ik naar daar gereisd voor vakantie. Om dan vanuit de cockpit die bergen te zien opdoemen, tegen een opkomende zon… Prachtig. Daar doe ik het uiteindelijk ook voor: de scènes die je ziet, de wereld ’s nachts, de sterren, de steden vanuit de lucht… Er zijn niet veel mensen die dat mogen ervaren. Ik prijs me zeker gelukkig.”

Nander als kleuter op schoot bij zijn papa Lieven.
Nander als kleuter op schoot bij zijn papa Lieven. © gf

Intussen heeft Nander er al 50 vluchten opzitten, allemaal binnen Europa en vooral rond de Middellandse Zee. “Mijn grote droom is een Boeing 787, 200 ton, goed voor 300 passagiers”, glimlacht hij. “En uiteraard wil ik op termijn doorgroeien tot captain. Of ik voor de rest van mijn dagen met mijn vader wil vliegen? Neen, laat maar, dat hoeft niet. (lacht) Laat me maar mijn eigen weg zoeken. Het is iets heel moois, een familiedroom die we samen kunnen waarmaken. Uiteraard kan ik veel van hem leren, maar het is aan mij om mijn eigen carrière uit te bouwen. Ik zeg het: ik ben blij met waar ik vandaag sta en wat ik vandaag mag doen. Zo’n prachtige machine besturen, daar haal ik ontzettend veel voldoening uit.”