Te horen en te lezen aan de reacties op het nieuws denken sommige mensen dat vandalisme de reden is waarom het initiatief wordt opgedoekt.
...

Te horen en te lezen aan de reacties op het nieuws denken sommige mensen dat vandalisme de reden is waarom het initiatief wordt opgedoekt. Twee jaar geleden moest de chauffeur immers vaststellen dat een raam van zijn bus was gebarsten en in de hoop om de dader(s) te vinden, zette Gemeentebelangen de zaak toen op Facebook. Maar vandalisme of ander baldadig gedrag zou dus niet de reden van deze beslissing zijn. "De bus naar het oudejaarsbal The Switch in Veurne zal dit jaar inderdaad niet meer rijden", zegt Gerard Liefooghe van het organiserende Gemeentebelangen."We hebben het de laatste twee edities zien gebeuren dat meer en meer jongeren op het bal blijven tot aan de laatste bus van 5.30 uur. Dat wil ook zeggen dat een hele grote groep dan nog die laatste bus naar huis wil nemen. Dat was vroeger anders. Er werd al een dubbeldekker ingezet, maar de 75 zitjes zijn lang niet voldoende meer om tegenwoordig nog iedereen veilig te kunnen vervoeren. De laatste twee edities was het al niet meer verantwoord en als we nu niet stop zeggen, zal het een keer goed fout lopen.""Anders gezegd: we gaan eens in een situatie komen waarbij de chauffeur het wettelijk toegelaten aantal jongeren zal meenemen en de rest noodgedwongen zal achterlaten. Of de chauffeur zal de deuren helemaal niet meer durven openen omdat hij vreest dat hij de situatie met vele tientallen uitgelaten jongeren niet meer onder controle kan houden.""Of de politie zal de bus tegenhouden. Of er zal een ongeval gebeuren met een bus die veel te vol zit. Neen, de chauffeur heeft een grote verantwoordelijkheid en wil die ook nemen. En we kunnen aan de ouders niet meer garanderen dat we hun kinderen veilig thuis brengen, wat toch het opzet van deze oudejaarsbus was. En dus is stoppen de enige mogelijkheid." Er werd nagedacht over een oplossing, maar die is er gewoon niet", zegt Gerard Liefooghe. "Een tweede bus inleggen is geen optie. Want misschien is zelfs dat nog niet voldoende om de laatste jongere reglementair mee te nemen. De financiering rond krijgen voor één bus was zestien jaar lang al een hele prestatie. Ik heb daar altijd sponsoring voor gevonden bij grote, niet lokale bedrijven. Want de hele nacht een dubbeldekker laten rijden, kost toch al gauw 1.200 à 1.400 euro. De bewuste bedrijven steunden dit nobele initiatief van harte! Maar het stopt ergens."Aan de gemeentesecretaris werd ondertussen gevraagd om, met het oog op de toekomst, het systeem van taxicheques te onderzoeken.""Het gemeentebestuur is bereid om die te bekostigen mocht dat een goed alternatief zijn, maar Gerard Liefooghe zet nu al enkele vraagtekens bij dat systeem als oplossing. "Ik denk niet dat er op nieuwjaarsdag 's morgens om vijf à zes uur vijftig taxi's zullen gevonden worden. Er is die nacht ongetwijfeld nog vraag naar dat vervoermiddel.. Maar we kunnen proberen."Ook wij betreuren dat een dergelijk mooi initiatief moet stoppen", eindigt Gerard Liefooghe. "We waren immers trots op onze uitvinding. Maar we moeten inzien en aanvaarden dat we het succes geen meester meer zijn. En dan neem je de enige juiste beslissing. Het is simpel: ofwel gebeurt het veilig en reglementair, ofwel niet. Het is wat het is." (AB)