In januari-februari-maart 2020 wordt deze herinrichting van de inkomhal en de zalen gefaseerd doorgevoerd. Dit project kadert in de wens van Musea Brugge om het komende decennium enkele locaties herin te richten met veel aandacht voor de bezoekers. Het Gruuthusemuseum, dat op 23 mei jl. na de grootschalige renovatie weer opende voor het publiek, is daar het toonaangevend voorbeeld voor.
...

In januari-februari-maart 2020 wordt deze herinrichting van de inkomhal en de zalen gefaseerd doorgevoerd. Dit project kadert in de wens van Musea Brugge om het komende decennium enkele locaties herin te richten met veel aandacht voor de bezoekers. Het Gruuthusemuseum, dat op 23 mei jl. na de grootschalige renovatie weer opende voor het publiek, is daar het toonaangevend voorbeeld voor. Het Groeningemuseum toont en conserveert een collectie schilderijen die nationaal en internationaal van belang is in een gebouw uit de jaren 1930. Jaarlijks komen er ca. 100.000 internationale bezoekers naar het museum om deze werken te bekijken. Om hen warm te ontvangen wordt o.a. de aanpalende Xaveriuskapel die als inkomhal dient, aangepakt. Zakelijk directeur Jonathan Nowakowski licht toe: "De 19de-eeuwse Xaveriuskapel is een prachtige ruimte, die vandaag de dag niet tot zijn recht komt. Door een open ruimte te creëren waarin de shop en de kassabalie hun plaats krijgen, willen we de bezoeker een warm welkom geven dat door de rest van het museum wordt voortgezet." De Brugse scenograaf Koen Bovée werkt voor het ontwerp van de inkomhal nauw samen met de jonge architect Jason Slabbynck. De kenmerkende glas-in-lood-raampjes van de kapel vormen de inspiratiebron voor de meubelen. De grootste uitdaging van de herinrichting ligt echter in de zalen. De gevarieerdheid van de collectie, met stuk voor stuk unieke kunstwerken uit de late veertiende eeuw tot en met de twintigste eeuw, maakt dat elke zaal anders is om in te richten. "Tijdens de herinrichting in de eerste maanden van 2020 worden alle kunstwerken afgenomen en wordt het chronologische parcours omgedraaid. De muren worden voorzien van nieuwe frisse kleuren en de vloer aangepakt. Ook de fragiele werken van de Vlaamse primitieven krijgen een nieuw ophangsysteem en worden voorzien van speciaal museumveiligheidsglas van TrueVue." aldus Anne van Oosterwijk.Cultuurschepen Nico Blontrock en museumdirecteur Till- Holger Borchert vullen aan: "We hechten heel erg aan de beleving van onze bezoekers op onze museumlocaties. Daarom voegen we veel rustpunten toe, waar de bezoeker tijd kan nemen om van de kunstwerken te genieten. Ook is er gekozen om naast de audioguide de informatievoorziening verder uit te breiden. Elk object krijgt in de nieuwe opstelling een verdiepende tekst.