Middelkerks zeedijkverbod krijgt weinig navolging
Middelkerke verbiedt deze zomer grote billenkarren en fietsen op de zeedijk in de centra van Middelkerke en Westende. Volgens burgemeester Jean-Marie Dedecker (LDD) stelt de politie er steeds meer ongevallen vast en is de ruimte er beperkt nu de horecaterrassen meer ruimte kregen. De oppositie is tegen en maar weinig andere kustgemeente volgen de Middelkerkse beslissing. Middelkerke voerde het verbod in van 1 juni tot en met 30 september, al bestaat volgens burgemeester Jean-Marie Dedecker (LDD) de kans dat het volgende week alsnog beperkt wordt tot de zomermaanden juli en augustus.
Eind vorige week maakte Middelkerke bekend dat een fiets- en gocartverbod werd ingevoerd op de zeedijk van 1 juni tot en met 30 september, telkens van 10 tot 22 uur. Het verbod blijft wel beperkt tot de centra: in Middelkerke gaat het over de Zeedijk tussen het De Greefplein en de Paul Houyouxstraat, in Westende over de Zeedijk en Koning Ridderdijk tussen de Rotonde en de Oceaanlaan. Het verbod geldt voor fietsen en gocarts, maar niet voor éénpersoonsgocarts met bestuurders jonger of gelijk aan 14 jaar en duotrappers met kinderbankje. Die zijn dus wel toegelaten.
“De zeedijk is in die periode heel druk bevolkt en de politie stelt steeds meer ongevallen vast”, motiveert burgemeester Jean-Marie Dedecker. “We zien meer en meer elektrische fietsen met een vrij grote snelheid over de zeedijk rijden. Bovendien verdubbelden we de terrassen in oppervlakte. We willen de horeca-uitbaters maximaal geld laten verdienen. Het verbod blijft beperkt tot minder dan 3 km van onze 8 km lange zeedijk: een kilometer in Westende, zo’n anderhalve kilometer in Middelkerke. Vorig jaar voerden we ook zo’n verbod in, maar slechts een maand. Iedereen vroeg om dit jaar hetzelfde te doen. De verhuurders van gocarts en fietsen riepen we samen. Ze moeten beseffen dat zo’n billenkar met zes mensen veel ruimte inneemt. De terrassen verdubbelen en het veilig houden voor iedereen: je kan niet alles.”
Geen goed idee
Gemeenteraadsleden Johan Töpke en Mario Declerck, beiden van de Open VLD-oppositie in Middelkerke, vonden het vier maanden lange verbod geen goed idee. “Waarom dan niet gewoon enkel in de meest drukke periode tussen 15 juli en 15 augustus”, vroegen ze zich af. “Op de zeedijk wordt op drukke momenten de snelheid van de fietsers automatisch verlaagd door de wandelaars. Als fietsers moeten uitwijken naar de rijbaan, schuilt er opnieuw een gevaar voor voorbijrijdende auto’s en de Kusttram. Hierbij komen dan nog de grotere gocarts met vier en zes personen. Nee, ons gemeentebestuur creëert hiermee alleen maar frustratie tussen de zwakke weggebruikers onderling. Laat iedereen de keuze, iemand wie zich vlug wil verplaatsen met de fiets zal sowieso afzakken naar achterliggende straten. Als we met zijn allen een beetje verdraagzaam zijn, is deze maatregel totaal overbodig.”
Het is niet uitgesloten dat het gemeentebestuur de critici alsnog voor een stuk tegemoetkomt. Burgemeester Jean-Marie Dedecker overweegt om het verbod te beperken tot de zomermaanden juli en augustus. “Het verbieden van gocarts is een juridisch kluwen”, legt hij uit. “We hebben er een doos van pandora mee geopend. We willen een en ander rustig bekijken en volgende week op het schepencollege een beslissing nemen. Intussen blijft het verbod – dat op dinsdag 1 juni in ging – gehandhaafd.”
Drastisch
In de andere kustgemeenten krijgt Middelkerke weinig of geen navolging. De Haan overweegt wel om fietsen en gocarts op de zeedijk te bannen. “We hebben dat vorig jaar gedaan in het kader van corona”, zegt burgemeester Wilfried Vandaele (N-VA). “Het is moeilijker om afstand te bewaren op de zeedijk als er ook fietsen tussen het volk rijden. Maar voor dit jaar is er nog niets beslist. We wachten het overlegcomité van vrijdag 4 juni af en een overleg van de kustburgemeesters met de gouverneur.”
In De Panne mogen fietsen zonder veel reglementen de dijk op. Gocarts mogen dat in bepaalde zones niet, maar er is een alternatief. “Vorig jaar legden we voor het eerst een houten pad aan op het strand. Dat komt dit jaar terug”, aldus burgemeester Bram Degrieck (Het Plan-B). “Dat pad is speciaal voor gocarts. Wij hebben hun ruimte dus niet beperkt, maar uitgebreid.”
In Oostende worden weinig ongevallen met gocarts of fietsers op de dijk gemeld. “Drie in 2020, twee in 2019 en twee in 2018. Dit jaar noteerden we nog geen enkel ongeval”, vertelt burgemeester Bart Tommelein (Open VLD). “Een verbod is een drastische maatregel. Bij ons bestaat wel de regel dat je je snelheid moet aanpassen of van je fiets stappen als het te druk wordt op de dijk. Vorig jaar sloten we één keer een stuk zeedijk af vanwege de drukte. De meningen zijn verdeeld, maar wij hebben geen plannen om fietsen of gocarts op de dijk te verbieden. Verkeersspecialisten zeggen ons dat gemengd verkeer het veiligst is.”
Een gelijkaardige aanpak bestaat in Blankenberge. “Als het te druk is, moeten fietsers en gocarts op de zeedijk afstappen. De politie kan dat hen dan ook vragen”, legt burgemeester Daphné Dumery (N-VA) uit. “Maar een algemeen verbod op de zeedijk komt er niet. In onze centrumstraten mogen wel geen gocarts rijden. En voor de fietsers hangt het af van het geldende verkeersreglement in die straat.”
Absurd
Nieuwpoort heeft een heel eigen systeem, waarbij de brede zeedijk met bloembakken en zitbanken in twee stroken is verdeeld. “De kant van de gebouwen is voorbehouden voor wandelaars, aan de kant van de zee mogen fietsers en gocarts rijden”, zegt burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V). “In die zone mogen ook wandelaars komen, maar daar moeten ze rekening houden met de andere gebruikers. Een verbod komt er alleszins niet. De verhuurders van fietsen en gocarts moeten na corona ook wat winst kunnen ophalen.”
In Bredene is een verbod niet aan de orde, want er is geen zeedijk. Ook Koksijde, Zeebrugge en Knokke-Heist hebben geen noemenswaardige problemen en dus ook geen plannen voor een verbod. “We hebben een heel brede zeedijk met een rijbaan ernaast, die in de zomer overdag verkeersvrij is”, vertelt burgemeester Piet De Groote (Gemeentebelangen) van Knokke-Heist. “Er zijn maar weinig klachten over ongevallen. En de verhuurders van gocarts en fietsen zijn op de zeedijk gevestigd, dus het zou absurd zijn ze daar te verbieden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier