Meeste inwoners zijn tevreden over communicatie van Ruiselede: infoblad en mediakanalen scoren prima

Ruiseledenaars vinden de info over bijvoorbeeld de wegenwerken in de Brandstraat meestal achterhaald en niet up-to-date. © GGM
Georges Gielen
Georges Gielen Medewerker KW

In de loop van vorig jaar stelden Ruiselede en Wingene een inwonerspanel samen, om geregeld te polsen wat de bevolking belangrijk vindt. In juni ging het over de dienstverlening, in november over de communicatie. En wat blijkt? Zo’n 91 procent van de Ruiseledenaars zou bijvoorbeeld het gemeentelijk infoblad missen, mocht het niet meer bestaan.

Het is niet dat onderzoeksbureau Public Minds zijn best niet heeft gedaan om te peilen naar het wel en wee van de gemeentelijke communicatie in Ruiselede, maar de resultaten zijn niettemin redelijk voorspelbaar. Dat een ruime meerderheid van de bevolking zich positief zou uitlaten over het gemeentelijke infoblad of webstek, ligt nogal voor de hand. Er zijn wel enkele ‘aandachtspunten’ – een proper woord voor knelpunten – zoals info over premies en subsidies, mobiliteit, activiteiten voor jongeren en openbare werken.

Of om het met de woorden van één panellid te schetsen: “De info over de werken in de Brandstraat loopt achter. Het reële werkschema klopt niet met het infoblad.” Wél opvallend: in tegenstelling tot Wingene vindt liefst 22 procent van het inwonerspanel van Ruiselede, dat de gemeentelijke informatie onvoldoende politiek neutraal is. Dat lezen we echter niet meer in de conclusies. Eén op vijf Ruiseledenaars vindt de gemeentelijke webstek ook onvolledig en niet up-to-date.

Meer borden

Liefst 67 procent van de lokale bevolking gebruikt het meest populaire sociale medium Facebook. Tips voor een betere communicatie zijn onder meer elektronische borden aan elke hoofdinvalsweg en inwoners meer betrekken in het toekomstbeeld van de gemeente. De belangrijkste reden om zich in Ruiselede te vestigen zijn de landelijke, groene omgeving, het vinden van de geschikte woning of de nabijheid van partner en familie. En om positief te eindigen: liefst 88% van de inwoners is in het algemeen tevreden met zijn gemeente.

Indrukwekkend

Burgemeester Greet De Roo reageert positief: “Ik vind de resultaten van de bevraging op z’n zachtst gezegd indrukwekkend. Het toont dat het infoblad – een vrij traditioneel kanaal – vooral op papier zeer waardevol is voor onze inwoners. Het is dan ook duidelijk, dat we daarop moeten blijven inzetten.” (GGM)

Het volledige rapport is beschikbaar op www.fusiewingeneruiselede.be/inwonerspanel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier