Het aantal transmigranten dat in 2024 in West-Vlaanderen werd gevat, ligt hoger dan het jaar ervoor. Met 632 transmigranten wordt de daling van de afgelopen jaren doorbroken. Transmigranten probeerden ook opvallend vaker in vrachtwagens te klimmen. Dat blijkt vrijdag uit een rapport dat de gouverneur van West-Vlaanderen, Carl Decaluwé, liet opstellen.
Na de daling van de afgelopen paar jaar is het aantal transmigranten in West-Vlaanderen opnieuw gestegen. In 2024 werden in totaal 632 transmigranten gevat, terwijl dat er in 2023 nog minder dan 400 waren. Zeventig procent van alle aangetroffen transmigranten in België werd in 2024 in West-Vlaanderen aangetroffen, terwijl dat de afgelopen jaren schommelde rond de 50 procent.
Oorzaak?
Volgens gouverneur Carl Decaluwé is de oorzaak van de stijging moeilijk te achterhalen. “Er zijn verschillende factoren. Er wordt gerichter gecontroleerd, het weer is een factor en ook het beleid in het Verenigd Koninkrijk speelt een rol. Ook de routes naar Europa die veranderen, kunnen invloed hebben op de toestroom naar West-Vlaanderen.”
Risico’s
Afgelopen jaar probeerden ook meer transmigranten in vrachtwagens te klimmen om mee te rijden. Dat houdt heel wat risico’s in. Zo lieten in 2019 nog 39 Vietnamezen het leven in een koelcontainer omdat er te weinig zuurstof was. In 2024 werd iets meer dan 10 procent van de transmigranten in een koelcontainer gevonden. In een aantal gevallen werd door de transmigranten zelf een noodoproep uitgestuurd om uit de koelcontainer te worden bevrijd.
“Tot nu toe is dat elke keer goed afgelopen, maar vroeg of laat loopt het mis, net zoals in 2019. Het afschrikeffect na dat incident trekt duidelijk weg”, zegt Decaluwé. “Er werd sindsdien meer ingezet op de controle van koeltransport en vrachtwagens, maar het percentage dat wordt gecontroleerd, ligt nog altijd laag. Er is nu eenmaal infrastructuur nodig om die controles te kunnen doen.”
Eritrea, Soedan en Irak
De meeste transmigranten kwamen in 2024 uit Eritrea, Soedan en Irak. Verhoudingsgewijs wordt ongeveer 60 procent van de transmigranten aangetroffen in de kustregio, waarvan ongeveer 40 procent in de havenzone van Zeebrugge.
Amper federale steun
Volgens Decaluwé blijft het gebrek aan federale steun een groot probleem in de aanpak van transmigratie. “We moeten die smokkelbendes aanpakken, want de transmigranten zelf zijn eigenlijk het slachtoffer. Ik pleit al jaren voor meer federale steun, maar die komt er amper”, klinkt het. “Onze lokale politiediensten pakken eigenlijk een nationaal probleem aan. Dat doen ze zo goed mogelijk, maar daar is onvoldoende mankracht voor. Er moet dus meer worden ingezet op innovatieve technieken om de problemen aan te pakken.”
Uitwisseling
Ook de uitwisseling van gegevens tussen het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België blijft een heikel punt. “Daar wordt ook al jaren aan gewerkt, maar zonder resultaat. Om die smokkelbendes efficiënt aan te pakken, moeten gegevens tussen de drie landen worden uitgewisseld.”