Meer klanten bij Ieperse voedselbank, maar minder donaties: “We zien steeds vaker tweeverdieners”

Op de foto zien we de vrijwilligers van voedselbank Op ’t Spoor in Ieper met v.l.n.r. Marleen Coutigny (met kleindochter), Martine Coutigny, Albert Dequidt, Erna Haerdeman, Luc Derudder, Marie-José Butaeye, Hilde Comeyne, Bart Augustijn, Rosa Coulembier en Fabienne Ooms. © TOGH
Redactie KW

De energiecrisis en torenhoge inflatie duwen ook in Ieper steeds meer mensen in de armoede. Bij voedselbedeling zien ze al sinds februari de wachtrij verlengen tot meer dan 2,5 uur, en dat terwijl de winkels steeds minder voedseloverschotten kunnen schenken. Ook bij het OCMW is er sinds begin dit jaar een aanzienlijke stijging van het aantal mensen dat in financiële problemen komt. Zo steeg het aantal leefloners van 204 in februari naar 295 op dit moment. En dan moet de winter nog beginnen. “We houden ons hart vast, zeker omdat we steeds vaker tweeverdieners zien die niet meer rondkomen”, zegt Marleen Coutigny van voedselbedeling Op ’t Spoor.

De Belgische Federatie van Voedselbanken trok eind augustus al aan de alarmbel. Steeds meer Belgen hebben voedselhulp nodig, terwijl de bevoorrading van de voedselbanken en dus van de armoedeverenigingen om diverse redenen onder druk staan. Ook bij de Ieperse voedselbedeling Op ’t Spoor zien ze een opvallende stijging.

Langere rijen

“We hadden op het einde van augustus al even veel mensen over de vloer gehad dan vorig jaar het ganse jaar. En er zijn dus nog vier maanden te gaan”, vertelt vrijwilliger Marleen Coutigny van Op ’t Spoor. “Ik heb de indruk dat de rijen steeds langer worden en dat kan ondertussen oplopen tot 2 uur à 2.30 uur, maar we zien geen andere oplossing. Vroeger was dat zeker een half uur minder. Voor ons is het ook veel drukker. We zijn op vrijdag open van 11 uur tot 17 uur. Vroeger had je naar het einde toe wel even een gat omdat er minder volk kwam, maar nu is het non-stop tot het einde.”

“We moeten noodgedwongen kleinere pakketten geven aan de mensen”

Een tweede bedelingsmoment zou kunnen soelaas bieden, maar voorlopig is dat niet aan de orde. Het moet immers voor de vrijwilligers van de voedselbedeling te behappen zijn. “De groep is al in twee verdeeld, maar dat is dan om beurtelings op vrijdag te kunnen werken. Nu al moeten we beurtelings eten omdat het zo druk is. Een bijkomend probleem is bovendien dat de donaties veel minder zijn dan vroeger. We moeten dan ook noodgedwongen kleinere pakketten geven aan de mensen. Vooral opvallend is dat we veel minder groenten en fruit krijgen. Hoe dat komt? Ik weet het niet. Misschien is de opbrengst van de oogst kleiner door de warme en droge zomer? Door de inflatie proberen de winkels ook met zo weinig mogelijk overschotten achter te blijven.”

Minder budget

“We hebben het geluk dat we nog een klein beetje zelf kunnen aankopen, maar alles wordt duurder, ook voor ons. Wij worden ook geconfronteerd met stijgende energiekosten. Dat betekent ook dat er voor ons minder budget is om zelf voedsel aan te kopen. We moeten het doen met wat we hebben, al moeten we ook niet dramatisch doen. We hebben wel nog een goeie voorraad, maar we merken wel dat we van de winkels vroeger veel meer kregen.”

Hoge energiefactuur

Een specifieke groep kan Marleen niet onderscheiden in de wachtrij. “We zien hier allerlei mensen aanschuiven. Dat kan zelfs gaan om tweeverdieners die te maken hebben met zware afbetalingen. Dan hoor je toch dat het vooral de energiefactuur is die hen de das omdoet. De stijging zien we al sinds begin van het jaar, sinds februari. Wel is het zo dat we in het voorjaar een belangrijke stijging zagen door Oekraïense vluchtelingen die bij ons kwamen aankloppen.”

Met de koude wintermaanden in het vooruitzicht denkt Marleen niet dat de toestand snel zal verbeteren. “In de winter krijgen we normaal nog meer mensen over de vloer, omdat de scholen weer gestart. Voor grote gezinnen met veel kinderen is dat ook wel een grote hap uit het budget. De rijen zullen nog toenemen, en ongetwijfeld haken mensen af omdat ze te lang moeten in de rij staan. Ik hou een beetje mijn hart vast. We zullen moeten zien hoe het verder verloopt, maar er zal toch iets moeten gebeuren”, besluit Marleen.

Leefloners

Dat steeds meer Ieperlingen het moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden, beaamt ook schepen van Sociale Zaken Eva Ryde (N-VA). “In februari dit jaar zaten we nog aan 204 mensen die een leefloon kregen, maar ondertussen is dat cijfer al gestegen naar 295. Dat is een heel grote stijging. In januari 2019 was dat aantal 168. De afgelopen jaren ging het gezapig omhoog, maar sinds begin dit jaar zien we dat flink stijgen. Een onderdeel van die stijging zijn de Oekraïense vluchtelingen die we opvangen. Er zijn ongeveer 116 Oekraïners in Ieper, 57 daarvan zijn leefloners. Dat is een groep die erbovenop gekomen is, maar die in theorie tijdelijk is. Maar ook zonder hen stijgen we van 204 naar 238. De groep die in die categorie het meeste stijgt, zijn jongeren en alleenstaanden.”

Energietoelage

Niet alleen het aantal leefloners is een indicatie van de armoede in Ieper. Er zijn ook heel wat mensen in Ieper die gewoon een job hebben maar toch moeten aankloppen bij het OCMW. “Vorige week hebben we de energietoelage bekendgemaakt en dat heeft heel wat losgemaakt, in die zin dat we zien dat meer mensen zich komen melden bij het OCMW. Andere jaren is er in de zomermaanden normaal een daling van het aantal mensen die zich bij het OCMW melden, maar nu is dat niet het geval. We zitten aan meer dan 526 meldingen in de afgelopen maand, dat is uitzonderlijk hoog. Toch zijn we content dat de mensen gemakkelijk de weg naar onze diensten vinden. We hebben liever dat ze nu komen, dan dat ze in putje winter nog dieper in de miserie zitten. Vaak hebben ze eerst gewoon betaalproblemen, maar kunnen we voorkomen dat ze bijvoorbeeld een deurwaarder over de krijgen en uit huis gezet worden.”

“Wat betreft de voedselbedeling. We zijn bezig met een mobiel dienstencentrum uit te bouwen, dat zal opstarten in het najaar vlak naast de voedselbedeling. De bedoeling is dat mensen die naar de voedselbedeling gaan meer dan enkel voeding afhalen, maar dat we er ook zijn om te luisteren en hun vragen kunnen beantwoorden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier