Markant steunt de actie ‘Geef om Haar’ van Think Pink

Liesbeth Duynslager, Els Collez, Sabine Desmet, Sophie Roose, Valerie Vermeulen en Heidi Vansevenant. (Op de foto ontbreekt Bert Declerck) (foto KD) © Kurt De Schuytener Kurt De Schuytener
Redactie KW

De Heulse afdeling van vrouwenorganisatie ‘Markant’ overhandigde een cheque van 1.560 euro aan Think Pink. Dit is de opbrengst van de kalenderverkoop tijdens de jaarwissel. Markant steunt hiermee de nationale borstkankercampagne van Think Pink.

Borstkanker is de meest voorkomende doodsoorzaak bij vrouwen boven de 35 jaar in België. Think Pink is opgericht in 2007 door Heidi Vansevenant die zelf kanker overwon. “Think Pink heeft vier doelen. We informeren en sensibiliseren lotgenoten, ondersteunen zorg- en nazorgprojecten en financieren wetenschappelijk onderzoek. Dit via het ‘Geef om Haar, het SMART en het Share your Care Fonds’”, vertelt Heidi.

‘Geef om Haar’ werd opgericht wegens twee redenen. “Bij de behandeling van de kanker is er veelal haarverlies. Dit is een verlies van persoonlijkheid en heeft een sociale impact. Daarnaast is de aankoop van een pruik een dure aangelegenheid. Een synthetisch kost ongeveer 600 euro, een van echt haar vanaf 1.500 euro”, zegt Heidi. Om mensen met financiële moeilijkheden de kans te geven een pruik aan te schaffen biedt Think Pink financiële steun via hun ‘Geef om Haar Fonds’. “We verzamelen een 18.000-tal staarten per jaar. Een pruik bevat 8 à 12 staarten. Vrijwilligers van sociale tewerkstellingsplaatsen sorteren de staarten. Deze verkopen we aan een pruikenfabrikant. De opbrengst gaat integraal naar ons ‘Geef om Haar Fonds’. Lotgenoten kunnen bij de sociale dienst van het ziekenhuis terecht om na te gaan of ze hiervoor in aanmerking komen”, vertelt voorzitster Heidi. Het ‘Geef om Haar Fonds’ legt 200 euro bij voor de aanschaf van om het even welke pruik. De mutualiteit geeft 180 euro.

De dames van Markant Heule vinden het opportuun om dit als vrouwenorganisatie te steunen. “Niemand is vrij van borstkanker. Mocht je in dezelfde situatie terechtkomen, dan heb je ook nood aan ondersteuning. Daarom steunen we Think Pink. Onze kalenderverkoop was een succes”, besluit Sabine Desmedt, voorzitster van Markant Heule. (CHH)