Mark De Kempe gaat aan de slag in automobielindustrie: “Mijn maritieme ervaring inzetten voor de industrie”
Mensen maken de haven, luidt de wijsheid. Dat gaat zeker op voor Mark De Kempe, bestuurslid van de vzw Zeehaven Brugge en beroepshalve meer dan dertig jaar aan de slag bij Universal Express in Zeebrugge en de Antwerpse rederij CMB. Sinds deze week stelt hij zijn ervaring ten dienste van BEP Europe, de Brugse wereldspeler in testmachines voor autoconstructeurs.
Van jongs af aan is Mark De Kempe (53) uit Knokke geïnteresseerd in scheepvaart, transport en logistiek. “Na mijn middelbare school aan het Sint-Jozef Lyceum in Knokke behaalde ik aan de Karel de Grote Hogeschool Antwerpen het diploma van bachelor in expeditie. Ik bleef in Antwerpen hangen en werkte acht jaar voor de Compagnie Maritime Belge, bedrijf met een naam als een klok. Bij de oudere generatie stond een vaste job bij CMB gelijk met een betrekking bij de overheid. Ik had het geluk van er zowel voor de rederij als de agentuur te kunnen werken. Toen de liefde me terug naar Knokke leidde, vond ik werk bij Universal Express in Zeebrugge.”
Transport
Het Belgische bedrijf Universal Express behoort sinds 1968 tot de Brusselse groep Ziegler. Het heeft kantoren in Brussel en Antwerpen en logistieke platformen in Aalst en Zeebrugge. “De vestiging in Zeebrugge is sterk gericht op transport met het Verenigd Koninkrijk. Mijn ervaring met diepzeetransport kwam meteen van pas voor de overzeese trafieken.”
De meest hectische periode uit zijn loopbaan waren de eerste maanden na de Brexit op 1 januari 2021. “Na jarenlang binnen de Europese Unie te handelen, kwamen er voor alle transporten met het VK plots een hoop douanepapieren bij, net zoals voor niet-EU-landen zoals Turkije of Noorwegen. Wij moesten plots voor alle goederen correcte facturen verzamelen, de industriële klanten adviseren, douanedocumenten voor de EU én het VK maken en op een andere manier de ferry’s en de Eurotunnel boeken. Op zulke momenten besef je dat je als expediteur een echte meerwaarde voor de bedrijven betekent.”
De verdere ontwikkeling van Zeebrugge blijft me fascineren
Het getalm van de Britten om de Brexit concreet te maken, verlamde tijdelijk het vrachtverkeer. “Toenmalig premier Boris Johnson besliste pas met Kerstmis hoe de regeling er vanaf Nieuwjaar zou uitzien. Het gevolg was dat er de eerste twee weken van 2021 bijna geen transporten gebeurden. Gelukkig hadden wij veel ervaring en kennis in huis en hadden we ons goed op elk scenario voorbereid, zodat we zeer snel konden opstarten. De langste vertraging die we ooit kenden, was een vrachtwagen die vijf uur bleef staan. Daar zijn we nog steeds trots op. Na drie maanden goed zweten, waren de meeste spelers in de ketting – verlader, transporteur, rederij – met de nieuwe voorschriften vertrouwd.”
Maandag 17 oktober startte een nieuw hoofdstuk in zijn carrière. “Na ruim dertig jaar aan de kant van de transporteur te staan, wilde ik ook eens voor de kant van de industriële verlader werken. Na 23 jaar Universal Express stapte ik in de nieuwe functie van project logistics coördinator bij BEP Europe. Dit is wereldwijd één van de grootste spelers in testmachines voor de automobielindustrie. Mijn ervaring in de maritieme wereld en wegtransport stel ik graag ten dienste van deze wereldwijde exporteur.”
BEP Europe in Ten Briele in Sint-Michiels behoort tot de Amerikaanse Burke Porter Group. In dit hoogtechnologisch, innovatief bedrijf werken 155 mensen. Zowat alle autoconstructeurs zijn er klant voor remtestbanken, uitlijnbanken en kalibratiebanken.
Schepen tot in Dudzele
Toch behoudt Mark De Kempe een nauwe band met de haven. “Tot de leeftijdslimiet van 40 jaar was ik actief in de afdeling Knokke-Heist van de Jonge Kamer (JCI), waarvan een jaar als voorzitter. Sinds dertien jaar engageer ik me in het bestuur van de vzw Zeehaven Brugge. Deze vereniging maakt het reilen en zeilen van de haven bekend bij de brede bevolking. We publiceren informatie en brengen met voordrachten meermaals per jaar honderden mensen samen.”
“De ontwikkeling van Zeebrugge blijft me fascineren. Gedurende jaren dat ik er werkte, raakte bijvoorbeeld de voorhaven volledig afgewerkt en bracht de invulling van de achterhaven de schepen tot vlakbij Dudzele.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier