Lode Baele is in niet-coronatijden uitgever van een reclameblad, een sector die het nu ook heel erg moeilijk heeft. “Ik moest iets nieuws verzinnen. Een Facebookberichtje liep uit de hand en resulteerde in de publicatie van Roeselaarse postkaarten.”
Lode Baele, de uitgever van het reclameblaadje Respons en het Roeselaarse Bonnenboekje, zit in zak en as. “De publiciteitssector kreeg bij het uitbreken van de coronacrisis zware klappen. Het was het eerste waar mijn klanten op bezuinigden. Ik had nog net een editie klaar die ik dankzij een gulle sponsor op de markt kon brengen maar de Batjes- en zomereditie is verloren”, vertelt hij.
“Je hapt wel even naar adem maar ik ben er de persoon niet naar om bij de pakken te blijven zitten. Ik weet dat toevalligheden soms nieuwe opportuniteiten creëren. Een paar weken geleden postte ik een foto van de kop van de vaart op Facebook. Fotograferen is een hobby. Ik heb in al die jaren op mijn vele wandelingen door de stad een aardig archief bij elkaar geschoten.”
“Ik maakte de foto’s met een eenvoudige smartphone”
De reactie op die foto in de vorm van een postkaart was overweldigend. “Heel wat vrienden hebben me aangespoord om daar iets mee te doen. Ooit bestond er een reeks postkaarten van onder andere het stadhuis en de kerken en het standbeeld van Rodenbach maar het medium postkaart stierf een stille dood. Toch merkte ik dat er belangstelling blijft. Ooit observeerde ik vanop een Brugs terrasje de buitenlandse toeristen. Zij blijven toch vaak hangen bij zo’n postkaartenmolentje.”
SETJE VAN VIJF
Zo rijpte het plan om een nieuwe reeks postkaarten over Roeselare te maken. Lode is bescheiden begonnen met een setje van vier kaarten en één kaart met vier beelden er op. “Het thema is het zomerse Geitepark. Ook dit is ondertussen zeer goed opgepikt. Dagelijks komen er bestellingen binnen. Ik hoor van kopers dat mijn kaartjes ondertussen met een postzegel tot ver in het buitenland zijn geraakt”, zegt hij. “Van anderen krijg ik de opmerking dat mijn hobbyfoto’s, ze zijn met een simpele smartphone genomen, toch heel wat gevoel uitstralen. Zo ben ik inderdaad wel, een gevoelsmens die werkt in een keiharde business als de reclamewereld .”
Tot nu toe ging de promotie enkel via Facebook of via mond-tot-mondreclame. “Ik bezoek ook de Roeselaarse handelszaken, vooral bakkers, slagers, krantenwinkels of plekken als Koers: zaken of locaties waar de klant al eens in een rijtje wacht. Al is dat tegenwoordig wel overal het geval”, lacht Lode. “Ik wil met de handelaars een eerlijke deal sluiten. Wie de kaartjes op zijn toonbank te koop aanbiedt, krijgt gratis publiciteit in het septembernummer van Respons.”
Vier seizoenen
“Ondertussen denk ik ook al aan nieuwe postkaartensets. Wellicht breng ik in elk seizoen een nieuwe reeks uit. Dat kan uitgroeien tot een mooie verzameling en ook helpen om Roeselare nog meer uitstraling te geven”, besluit Lode. (BCR)
Info: kaarten kan je bestellen via respons@skynet.be of op de Facebookpagina ‘postkaarten uit Roeselare’. Eén kaart kost 2 euro. Voor een set van vijf betaal je 8 euro. p>