Leerlingen Steinerschool Koningsdale leggen zelf pluk- en moestuin aan
De leerlingen van de Steinerschool Koningsdale hebben een dag per klasgroep gewerkt aan de vergroening van de speelplaats. “Buiten spelen in en tussen het groen is één van onze voornaamste pijlers want tuinbouw staat trouwens in ons leerplan bij WO-techniek”, vertelt directrice Barbara Decramer.
“Drie jaar terug trokken we met onze school naar het domein en de gebouwen van de Ieperse Groendienst die er toen gevestigd was”, zegt Barbara Decramer. “Na heel wat renovatiewerken aan de lokalen was het nu tijd om een ideale speelplaats te maken waar kinderen kunnen ravotten, kunnen keuvelen in de rustige zone waar de fruitbomen werden aangeplant, waar ze bessenstruiken zien groeien en waar de peuters en kleuters een eigen groentetuintje hebben. MOS, wat staat voor Milieu op School, ondersteunt, coacht en inspireert ons daarbij. Het hele project kost 8.000 euro waarbij we een subsidie van 4.500 euro van Milieu op School ontvingen.”
Voorbereidingswerken
De speelplaats was nog de vroegere parkeerruimte van de Groendienst en diende eerst onthard te worden. “Het verwijderen van de asfalt heeft een flinke hap uit het budget genomen”, vervolgt Barbara. “Intussen begonnen ook de voorbereidingswerken waarbij de kinderen heel wat inbreng hadden. Ze mochten brainstormen over hoe ze hun ideale speelplaats zagen. Uiteraard werd weerhouden wat haalbaar en realiseerbaar was. Alles gebeurde ook in samenwerking met Regionaal Landschap dat ons de nodige informatie bezorgde. We hebben ook de luxe dat we met Marnix Desimpel over een ‘tuinbouwmeester’ beschikken die de leerlingen ook begeleidt in de aanpalende schooltuin. Samen met Marnix werden de voorbereidingen tot een goed einde gebracht en wisten de leerlingen precies welke soort haagjes, fruitbomen en bessenstruiken een plaatsje in de vrijgekomen ruimte op de speelplaats konden krijgen.”
Plattegrond
In de voorbije dagen en weken werd door de leerlingen van klas 4 tijdens de lessen meetkunde gemeten en getekend, zodat alles klaarlag voor de aanplanting. “We hebben de school opgemeten en een plattegrond van de speelplaats gemaakt”, vertelt Ziva Bouckaert (10) die in klas 4 zit. Het was ook belangrijk dat we leerden wat een windroos was zodat we de windstreken leerden kennen. Belangrijk voor de aanplant van planten en struiken want die hebben zon nodig.” Alles gebeurde onder leiding van leerkracht Maaike Monkerhey, die dit schooljaar les geeft in klas 4. “De realisatie van de nieuwe speelplaats is het resultaat van de lessen wiskunde en aardrijkskunde wat kadert in ons projectonderwijs. De leerlingen zijn echt betrokken bij de realisatie van de groene speelplaats.” In de loop van de volgende schooljaren zullen de leerlingen fruitbomen en bessenstruiken zien groeien, die onderhouden en er letterlijk en figuurlijk de vruchten van plukken. (EG)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier