Leden van GROS delen geld uit als start van 11.11.11-campagne
De Beernemse GROS trapte op een ludieke manier de 11.11.11-campagne op gang. Door symbolisch geld uit te delen, wil de GROS de mensen wakker schudden en motiveren om mee te investeren in een betere en rechtvaardiger wereld.
Enkele leden en vrijwilligers van de Beernemse GROS (Raad voor Ontwikkelingssamenwerking en Lokale Solidariteit) voerden zaterdagmorgen een positieve actie aan biowinkel Biobes en aan de Wereldwinkel. Ze deelden er geldbiljetten uit. “De bankbriefjes zijn niet echt, maar bevatten zaadjes”, legt GROS- voorzitter Jacques De Bruyne uit. “En uit die zaadjes kan iets moois bloeien.” Met hun actie willen de leden en vrijwilligers van de GROS aandacht vragen voor de komende 11.11.11- campagne die als slagzin Ik investeer in een betere wereld heeft. “We kozen hiervoor twee plekken uit waar mensen meehelpen aan een eerlijkere en duurzamere wereld”, aldus Jacques De Bruyne.
Locaties
“Vandaag gaat heel wat geld naar verkeerde zaken: naar de wapenindustrie, naar milieuvervuilende bedrijven, naar bedrijven die de mensenrechten schenden…”, gaat Jacques De Bruyne verder. “Nochtans is de beste investering er één waar iedereen beter van wordt. De 11.11.11-campagne wil oproepen om de omslag te maken en mensen en verenigingen te steunen die vechten voor een leefbare planeet en een eerlijke verdeling van macht en geld”, meent de voorzitter. Biobes, de populaire biowinkel langs de Reigerlostraat en de Oxfam-wereldwinkel in de Bloemendalestraat werden als locatie voor deze positieve actie uitgekozen. Beide handelszaken draaien hoofdzakelijk op vrijwilligers en bewijzen elke dag hun waarde door het verkopen van lokale, biologische producten en/ of fairtradeproducten en het garanderen van een eerlijke prijs voor de landbouwer.”
Geld inzamelen
”Na een jaar van noodgedwongen stilzitten omwille van corona trekken de vrijwilligers van 11.11.11 in het weekend van 13 en 14 november opnieuw door de straten of staan ze aan een lokale winkel of supermarkt om geld in te zamelen. Met het opgehaalde geld ondersteunt de organisatie straffe mensen en organisaties wereldwijd die opkomen voor het klimaat, vrouwenrechten, waardig werk, een eerlijke gezondheidszorg…
Lange termijn
“Een eerlijker en duurzamer wereld levert niet enkel iets op voor ons op korte termijn, maar ook voor alle generaties na ons. Een rendement op zeer lange termijn dus. Daarom doen we enthousiast mee aan deze 11.11.11- campagne. En ik ben er zeker van dat de Beernemnaars opnieuw hun gul hart zullen tonen”, besluit de GROS-voorzitter. (RB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier