Laurent Hostekint (47) is de nieuwe directeur Zorg West-Vlaanderen bij zorgorganisatie i-mens. Na 21 jaar aan de slag geweest te zijn bij Motena, was het tijd voor een nieuwe uitdaging. We zochten Laurent op in zijn nieuwe werkstek.
Laurent Hostekint is jurist van opleiding en 21 jaar in die hoedanigheid aan de slag bij Motena. Daarna werd hij stafmedewerker van secretaris Geert Sintobin en HR-manager bij Motena om vanaf 2017 directeur Zorg te zijn bij de zorgorganisatie. In die functie was hij verantwoordelijk voor de ‘klant-diensten’ zoals onder meer de thuiszorgdiensten zoals Kotee, de woonzorgcentra en kinderopvang. Hij werkte heel nauw samen met algemeen directeur Steven Verdoolaege.
“Ik heb me altijd ongelooflijk geamuseerd bij Motena”, begint Laurent Hostekint. “Er heerst een leuke werksfeer, de job lag me zeer goed en het was niet gemakkelijk om de deur dicht te trekken bij Motena. Ik heb een mooi afscheidsfeest gekregen, maar het was niet evident om te vertrekken. Ik weet zeker dat we nog veel contact zullen hebben.”
80.000 klanten
“Waarom ik dan toch vertrokken ben? Omdat het nu het juiste moment is als ik nog iets anders wil doen. Ik heb 21 jaar bij Motena gewerkt en als ik even veel jaren bij i-mens blijf, zal ik wellicht pensioengerechtigd zijn.” (lacht) “Ik ben op 3 november gestart bij i-mens en vanaf 1 december ben ik er officieel directeur Zorg van West-Vlaanderen. Ik merk hier dezelfde waarden als bij Motena: een erg warme en klantgerichte organisatie. Het grote verschil zit hem in de omvang van de zorgorganisatie en de nieuwe uitdaging die me aansprak.”
“Het klopt dat ik dezelfde functie heb als bij Motena, maar i-mens is een grotere organisatie. Deze zorgorganisatie is een fusie van 11 vzw’s uit de socialistische en liberale zuil tot een nieuwe pluralistische organisatie. In heel Vlaanderen tellen we 12.500 medewerkers, verspreid over vier gebieden: regio Noord, Zuid, Midden en West. We hebben 80.000 klanten wat maakt dat i-mens toch een van de grotere spelers van de zorgmarkt is. In regio West waarvan ik dus directeur ben, hebben we 20.000 klanten die terecht kunnen en aangestuurd worden door vier kantoren: een in Brugge, Oostende, Kortrijk en Roeselare. Eén van mijn taken is dan ook de managers van die kantoren te begeleiden. “
“Ik heb me altijd ongelooflijk geamuseerd bij Motena”
“Bij i-mens zet men sterk in op innovatieve zorgverstrekking. Men streeft ernaar om één aanspreekpunt te hebben voor de klant. Dat is best een uitdaging, want bij i-mens kan men terecht voor gezinszorg, thuisverpleging, oppashulp, kinderopvang, pre- en postnatale zorg, assistentiewoningen en in Oostende is er ook een woonzorgcentrum van i-mens. Door dat groot aanbod én de krapte op de arbeidsmarkt moeten we innovatief zijn. Zo is er onze ‘Zorg 24’ waarbij we onze klanten zo lang mogelijk thuis proberen te houden door, naast de reguliere zorg, een nachttoer te organiseren waarbij onze medewerkers ook ‘s nachts langsgaan. We bieden zelfs de mogelijkheid om vrijwilligers van i-mens te laten overnachten bij klanten die ‘s nachts hulp nodig hebben.”
Uitdagingen
“Onze innovatieve tools zorgen soms ook voor grappige situaties. In plaats van onze patiëntenobservaties ter plaatse in te tikken op een tablet, spreken onze medewerkers die in op hun smartphone. Een AI-asssistent schrijft die observatie dan weg in het zorgdossier. Maar het probleem was dat die AI-assistent geen West-Vlaams verstond en er vreemde zaken gebeurden! Gelukkig kon dat probleempje snel opgelost worden.”
“Ik besef heel goed dat onze medewerkers het de laatste tijd vaak hard te verduren kregen. Ze kregen opmerkingen en werden aangesproken doordat een rotte appel de hele sector in een slecht daglicht plaatste. Dat is jammer want men mag niet iedereen over dezelfde kam scheren.”
“Wat de uitdagingen van de toekomst zijn? Eerst en vooral de toenemende vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt die daar een rechtstreekse invloed op heeft. Maar we moeten ook waakzaam zijn voor de toenemende digitalisering en de verwachtingen van de klanten. Klanten willen dat we heel snel reageren en opstarten na een aanvraag. We organiseren ons hier zo goed mogelijk om in te spelen op deze verwachtingen.”