Laatste brood is gebakken bij Lagrainge in Sint-Baafs-Vijve: “Duizenden klanten bediend”
De laatste broden uit de oven, de laatste broodronde, de laatste klanten in de winkel: het was begin deze week voor alles de laatste keer bij Brood & Banket Lagrainge in de Nieuwstraat in Sint-Baafs-Vijve. Bakker Peter en echtgenote Mia hebben voorgoed de winkel gesloten.
Het einde van Brood & Banket Lagrainge in de Nieuwstraat is meteen ook het einde van een verhaal dat al 70 jaar duurde. “Mijn vader Lionel startte indertijd een bakkerij langs de Rijksweg. Tien jaar later werd er verhuisd naar de Nieuwstraat, waar we tot de laatste dag zijn gebleven”, duiken bakker Peter Lagrainge (61) en zijn echtgenote Mia Callens (57) in de geschiedenis. “Miljoenen broodjes zijn hier gebakken, duizenden klanten hebben we bediend maar zoals aan elk mooi liedje komt er ook hier een einde aan.”
Maar dat het mooi is geweest, daar zijn Peter en Mia wel van overtuigd. “Anders hou je het geen 45 jaar vol”, knipoogt Peter. “Ik volgde de bakkersopleiding aan Ter Groene Poorte in Brugge en deed eerst vijf jaar elders ervaring op, alvorens mijn vader op te volgen. In april 1984 was dit”, herinnert hij zich. Na 70 jaar wordt de traditie echter niet meer verdergezet. “Maar weinig bakkerijen worden overgenomen. Eén bakkersgast die hier ooit bij mij in de leer was is zelf met een zaak begonnen, maar dat is het ook. Het zijn moeilijke uren en het is veel werken.”
Babbel
Lange tijd was de bakkerszaak zes dagen op zeven open. “Het is ook telkens om 1 uur beginnen, of zelfs al om 22 uur bij speciale dagen. Rust nam ik wat in de namiddag”, schetst Peter. “Maar ook op de sluitingsdag vielen we niet stil. Er moesten altijd zaken klaargezet worden, of er werd opgeruimd.” Naast het bakken van brood en patisserie had hij ook nog een broodronde. “Het geheel maakte het mooi. Ik ben een echte broodbakker en stond dus altijd in het atelier. Maar door op ronde te gaan had ik ook veel sociaal contact. Bij bepaalde klanten ging ik al vijftig jaar aan een stuk langs. Ik reed doorheen Sint-Baafs-Vijve maar ook Wielsbeke, Wakken en Oeselgem lagen op mijn parcours. Ik vertrok telkens rond 10 uur. Op het laatst duurde de ronde nog zowat 2,5 uur. Mijn echtgenote Mia was dan weer een gouden dame in de winkel. Ze kon met alle klanten overweg en zat nooit om een babbel verlegen.”
“Door op ronde te gaan had ik ook veel sociaal contact. Bij bepaalde klanten ging ik al vijftig jaar aan een stuk langs”
Volgens Peter Lagrainge krijgen de bakkers ook wel af te rekenen met concurrentie uit diverse hoeken. “Warenhuizen bijvoorbeeld en de opkomst van automaten. Gelukkig blijven nog veel mensen de weg vinden naar de bakker. Ook voor banket bijvoorbeeld, hier heb je het complete gamma. Onze specialiteit op dat vlak waren onze éclairs.”
Nu de winkeldeur voorgoed gesloten blijft, komt er wel veel tijd vrij. “Het zal niet om uit te slapen zijn”, lacht bakker Peter. “Dat zal niet lukken, toch zeker in het begin niet. Die routine zit er ingebakken. Wel namen we de jongste jaren al wat gas terug, we hadden al drie sluitingsdagen, maar toch was nu het moment rijp om er een punt achter te zetten als we nog wat van het leven willen genieten. Of ik nog brood voor eigen gebruik zal bakken? Misschien dat ik me later een klein oventje aanschaf, maar nu ben ik daar nog niet aan toe”, bedenkt hij.
Coronaperiode
Specifieke hobby’s heeft het echtpaar niet. “Ik heb een grote tuin waar ik een tuinman voor moest inschakelen, wellicht ga ik die nu zelf te lijf gaan. Ook voor de kinderen en ons kleinkind zal er meer tijd vrij zijn en ook voor de rest van de familie.” Speciale uitschieters uit de bakkerscarrière kan Peter zich niet onmiddellijk voor de geest halen. “Als ik er toch één iets moet uithalen, dan de coronaperiode. Eigenlijk was dat voor ons geen slechte tijd. Niet alleen omdat mensen opnieuw meer lokaal begonnen te kopen, maar omdat we ook echt het verschil maakten. Wij mochten als voedingszaak wél nog openblijven en op mijn broodronde was ik voor bepaalde mensen de enige persoon die ze zagen.”
Voor de klanten zal het even hard wennen worden als voor het bakkerspaar. “De telefoon rinkelt geregeld nog door mensen die een bestelling willen plaatsen. Dat zijn de echte klanten hé”, lacht Peter. “Ik kreeg al de suggestie om de telefoonlijn op te zeggen, maar we zien wel. Twee weken geleden zijn we de klanten beginnen inlichten over onze sluiting. We gaan ze wel missen, die klanten. We willen ze hartelijk danken voor het vertrouwen al die jaren”, besluit Peter.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier