Kortrijks stadhuis werkt vijf jaar op afspraak en dat wordt gevierd: “Helft van bezoekers worden binnen de minuut geholpen”
De stadhuismedewerkers in Kortrijk werden dinsdagochtend met een ontbijt op het werk verwelkomd. De reden? De vijfde verjaardag van het afsprakensysteem. In oktober 2016 begon Kortrijk als een van de eerste gemeenten in Vlaanderen volledig op afspraak te werken. “Vroeger was het hier soms meer dan een uur aanschuiven, nu kunnen we 90 procent van de mensen binnen de vijf minuten helpen”, klinkt het bij Joery Beulque van dienst Burgerzaken.
Kortrijks schepen van Onthaal en Burgerzaken Stephanie Demeyer (Team Burgemeester) moest dinsdag net iets vroeger uit de veren. Samen met de medewerkers van het stadhuis vierde ze met een ontbijtje de vijfde verjaardag van het werken op afspraak.
Geen uren meer aanschuiven
Wie een reispas, ID-kaart of rijbewijs komt ophalen, moet daarvoor sinds oktober 2016 een afspraak maken. “Die manier van werken zorgt voor een veel efficiëntere, vlotte manier van werken”, aldus schepen Demeyer. “Onze medewerkers kunnen zich beter voorbereiden, dat levert heel wat tijdwinst op en zo wordt stress vermeden, zowel bij onze medewerkers als bij de bezoekers.”
Dat zegt ook Joery Beulque van de dienst Burgerzaken in Kortrijk. “Vroeger was het hier soms meer dan een uur aanschuiven. Zeker op zaterdagen werd het heel erg druk”, vertelt hij. “Het was alsof er hier om 9 uur een bus aan wachtenden werd afgezet. Je voelde wel dat mensen door die lange wachtrijen wat opgejaagd en geënerveerd raakten. Sinds het afsprakensysteem is dat volledig weggeëbd. We kunnen nu quasi iedereen onmiddellijk helpen.”
300.000 afspraken
Het wachten duurt alleszins veel minder lang, zo blijkt uit de cijfers. Meer dan de helft van de bezoekers wordt binnen de minuut na het afspraakmoment opgeroepen door een stadsmedewerker. En negen op de tien bezoekers kan binnen de vijf minuten worden geholpen. Voor het werken op afspraak werd ingevoerd, lag dat cijfer op amper zes op de tien. Ieder uur komen er gemiddeld 110 bezoekers naar het Kortrijkse stadhuis.
Sinds de invoering zijn meer dan 300.000 afspraken gemaakt, vooral online via de stadswebsite. De rest werd geboekt via een telefoontje naar 1777 of aan de balie als vervolgafspraak. Maar liefst 94 procent van de afspraken wordt afgehandeld door het team Burgerzaken: bijna 89.000 mensen kwamen een identiteitskaart aanvragen of afhalen, 41.510 keer ging het om een rijbewijs en bijna 23.000 keer kwam iemand een reispas regelen of ophalen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier