Kortrijks makelaarskoppel te zien in nieuw VTM 2-programma: “We wonen op een van de gezondste plaatsen op aarde”
Komende maandag kan je op VTM 2 naar ‘Costa Belgica’ kijken. Een realityprogramma waarin vijf Vlaamse makelaarsfamilies te zien zijn die alles in ons land achterlieten om een vastgoedkantoor uit de rond te stampen in Spanje. In de tweede aflevering leren we Katleen Baeten (52) en Johan Cocquyt (57) uit Bissegem bij Kortrijk kennen. “Het was eigenlijk niet de bedoeling dat we hier zouden komen wonen. Maar we voelen ons hier zo veel beter”, aldus het koppel.
Wat wij kennen als de Costa Belgica is eigenlijk de kuststrook van de Costa Blanca tot de Costa del Sol in Spanje. Elk jaar kopen duizenden Belgen er een vakantieverblijf. Ook in een jaar waarin er door het coronavirus amper gereisd kon worden, kochten gemiddeld acht landgenoten per dag een Spaanse ‘casa’.
Vanaf 25 januari krijgen VTM2-kijkers elke maandag om 21.40 uur een inkijk in het leven en het werk van vijf Vlaamse makelaarsfamilies in het nieuwe realityprogramma ‘Costa Belgica’. De makelaars hebben alles achtergelaten in België om met volle toewijding en volharding een eigen vastgoedkantoor uit de grond te stampen in Spanje. Ze genieten volop van ‘la vida loca’, maar bewegen ook hemel en aarde om Vlaamse en internationale klanten aan hun droomplek onder de Spaanse zon te helpen.
Naar Calpe
Zo ook Katleen Baeten, haar man Johan Cocquyt en hun twee kinderen Joke (21) en Jeroen (24) uit Bissegem. Achttien jaar geleden ruilden ze het druilerige Vlaanderen in voor Calpe, een pittoresk stadje met nog geen 20.000 inwoners en 300 dagen zon per jaar aan de Costa Blanca. Het koppel runt er Inmo Cobat en mag namen als Bart Kaëll, Wilfried Peeters en Luc Appermont tot hun 1.200 tevreden klanten rekenen. Al was het eigenlijk nooit de bedoeling dat ze definitief zouden verhuizen. “We zagen het als een investering en wilden het vooral gebruiken als vakantiehuis”, aldus Johan.
“Wat we toen nog niet wisten, is dat dit de derde gezondste plek ter wereld is om te wonen. De astma van mijn zoon was 100 keer beter en ik ondervond veel minder problemen met mijn rug.” “Ook ik voelde mij er altijd beter”, aldus zijn vrouw. “We hebben even getwijfeld, maar de kinderen waren nog klein. Het was dus nu of nooit. Ons huis in Bissegem hebben we niet onmiddellijk verkocht, zo konden we terugkeren mocht het tegenvallen.”
42 huizen op een maand
De twee rolden ook vrij toevallig in het makelaarsvak. “Ik ben in de jaren ’90 twee keer verkozen tot Beste Tuinaannemer van Vlaanderen en had een bloeiende zaak met zeven medewerkers. Katleen was aan de slag als marketingmanagerverantwoordelijke. Pas toen een vriend voorstelde om in Spanje voor hem te komen werken, startte ik met het verkopen van huizen”, aldus Johan.
“Ikzelf bleef eerst een jaartje thuis bij de kinderen”, vervolgt Katleen. “Dat was een topjaar, ik heb ooit eens 42 huizen verkocht op een maand. We besloten dan ook al snel om voor onszelf te beginnen en ons huis in Kortrijk van de hand te doen. We zagen bij vrienden dat je sneller geneigd bent om terug te keren naar Vlaanderen als het slecht gaat, als je daar nog een huis hebt. En dat wilden we niet”, legt Johan uit.
“Het grootste verschil met België? Dat moeten de mensen zijn”, weet Katleen. “Ze zijn hier veel welgezinder, positiever en aangenamer. De zon werkt als een soort natuurlijk antidepressivum. Spanjaarden kijken niet naar boven om te zien wat een ander heeft, ze kijken naar beneden en zijn dankbaar voor wat ze hebben. Het leven is hier bovendien tot 30 procent goedkoper.”
Vlucht voor brexit
Ook in Spanje sloeg de coronacrisis hard toe. Maar opvallend genoeg werden er toch nog vrij veel vakantiehuizen verkocht. “Wij mogen op dit moment wel iets gaan eten of naar de kapper gaan”, legt Johan uit. “Anders dan in andere landen heeft Spanje meteen overal mondmaskers verplicht en zijn we drie maanden in strikte lockdown gegaan. Hard maar duidelijk.
We verkochten en kochten vooral veel voor Britten die de brexit willen ontvluchten. Maar we hebben natuurlijk ook Vlaamse, Franse, Scandinavische, Duitse en Spaanse klanten. Dankzij het feit dat we een thuiskantoor hebben en online rondleidingen aanbieden, verkochten we toch 34 panden.”
De opnames zelf vielen erg goed mee. “Het was niet de eerste keer dat we op televisie verschenen en je vergeet snel dat die camera’s er zijn”, vertelt Katleen. “Gelukkig hadden we van Bart en Luc (Kaëll en Appermont, red.) nog een paar tips gekregen. We zijn dus helemaal onszelf gebleven. Al moeten ook wij het resultaat nog zien”, besluit ze met een lach.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier