Koffieketen IzyCoffee haalt 150.000 euro op via crowdlending
Met reeds drie koffiebars in Izegem, Tielt en Torhout is de West-Vlaamse koffieketen IzyCoffee bezig aan een stevige groei. Dankzij een succesvolle crowdlending-campagne is zaakvoerder Bart Buyse er in enkele maanden tijd in geslaagd 150.000 euro op te halen. Geld dat nu zal geïnvesteerd worden in de uitbouw van nog meer filialen.
Het is algemeen geweten dat de Belg een koffiedrinker. Maar kwaliteitskoffie vind je zeker niet overal. Daarom startte Bart Buyse in 2018 met een coffee truck en een eerste koffiebar in zijn thuisstad Izegem. Zijn concept sloeg duidelijk aan en leidde tot de opening van een tweede IzyCoffee-vestiging, in Tielt.
Buyse heeft grootse plannen met IzyCoffee: “Het is de bedoeling om in elke Belgische stad met meer dan 20.000 inwoners ten minste één vestiging te openen“, vertelt hij. “In veel grootsteden vind je goede koffiebars, maar in de kleinere provinciesteden is het vaak lang zoeken naar kwaliteitsvolle koffie.”
Een nieuwe vestiging uit de grond stampen vraagt uiteraard investeringen. Buyse startte daarom een financieringszoektocht. “Ik koos ervoor om een campagne op te starten bij het crowdlendingplatform WinWinner. Op die manier kon ik met een publieke campagne op zoek gaan naar mensen die in IzyCoffee wilden investeren via de winwinlening.”
151.000 euro aan winwinleningen
De campagne werd gelanceerd in september 2019 met 100.000 euro als doelbedrag. Na drie maanden was het bedrag binnengehaald en in december kon IzyCoffee trots haar derde vestiging openen in Torhout. Maar dankzij enkele investeerders die nog een tweede keer wilden investeren in de West-Vlaamse onderneming, werd het doelbedrag van de campagne zelfs nog verhoogd. Uiteindelijk haalde IzyCoffee op die manier 151.000 euro aan winwinleningen op.
“Alternatieve financieringsvormen zoals de winwinlening zijn daarom voor ons erg belangrijk. We zijn de mensen die via onze WinWinner-campagne in ons hebben geïnvesteerd dan ook erg dankbaar”, aldus Buyse. “Aangezien we heel wat investeerders vóór de campagne niet kenden, is onze campagne ook een manier geweest om ons netwerk te vergroten. Gezien onze honger om te blijven groeien zijn we bezig met dat netwerk van investeerders nog uit te breiden, om onze dromen sneller waar te maken”, gaat Buyse verder.
Prepaidkaarten promoten
Ook de coronacrisis heeft uiteraard een stevige impact op IzyCoffee. De drie vestigingen zijn gesloten, zelfs take-away is niet meer mogelijk. “Uiteraard moeten we daardoor op zoek naar andere manieren om inkomsten te genereren in deze moeilijke tijden. Daarom promoten we in deze periode onze prepaidkaarten, waarmee klanten voor zichzelf of als cadeau aan iemand anders met een minimumwaarde van 25 euro al enkele koffies voor in de toekomst kunnen aankopen. Als tijdelijke actie en zolang we gesloten zijn, verdubbelen we het bedrag dat zij op hun kaart plaatsen.” (vadu)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier