Onlangs gingen de 13 leerlingen van het vijfde leerjaar van basisschool De Kleine Kunstgalerij in Kortrijk op visite bij de overburen van het woonzorgcentrum Pottelberg. Zes bewoners speelden elk met twee of drie leerlingen het interactief kunstspel ‘Visite’ om elkaar zo beter te leren kennen.
Visite is een interactief kunstspel. Tijdens dit bezoek gaan lagereschoolkinderen op bezoek in een woonzorg- of dagverzorgingscentrum in de buurt. Al tekenend leren de twee generaties elkaar kennen. “Op een ongedwongen manier zorgt Visite voor ontmoeting tussen jong en oud”, zegt juffrouw Charline.
Het is al de tweede keer dat juffrouw Charline aan dit project deelneemt. “Ik vind dit een erg verrijkende ervaring voor de leerlingen, vooral voor die kinderen die geen grootouders (meer) hebben of van wie de grootouders in het buitenland wonen, maar ook voor mezelf. Ik leer mijn leerlingen op een andere manier kennen: andere talenten zoals zorgzaamheid en geduld komen tevoorschijn. En het feit dat kunst hierin de verbindende factor is, plakt één op één met het pedagogisch project van onze kunstbasisschool, waarin kunst voor verrijking zorgt.”
Maximale ontplooiingskansen
Elke editie van Visite is verschillend. Voor deze zesde editie werd een beroep gedaan op duo Appelsien + Ananas om het spel te ontwikkelen. Tien kunstwerken met als thema Onderweg vormden hiervoor de basis. “Die werken selecteerden we via een open call waaraan 120 kunstenaars deelnamen. Onderweg is een thema dat zowel jong als oud aanspreekt en uitnodigt tot het uitwisselen van ervaringen, ideeën en anekdotes”, luidt het. De tekenactiviteit zelf duurt ongeveer een uur à anderhalf uur met daarna een afsluitmoment met bijvoorbeeld taart. “Het leuke is: het is een spel zonder winnaars of verliezers”, zegt Leona uit Sint-Eloois-Winkel die samen met Flore en Aïcha het spel speelde.
“Het leuke is: het is een spel zonder winnaars of verliezers”
De basisschool Kleine Kunstgalerij onderschrijft het pedagogisch project van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap waarin de maximale ontplooiingskansen van elk kind centraal staan. Basisschool De Kleine Kunstgalerij geeft aan dit pedagogisch project een eigen accent door een ruim kennismakingsaanbod van kunstvormen, kunststromingen, kunsttechnieken, kunstenaars, uit vele culturen, verleden en heden in dit project te integreren. (Peter Van Herzeele)