Kjell en Griet van Vinifera in Watou lanceren Vin-Péro: “Picon om honger van te krijgen”
Met Vin-Péro brengen Kjell Deblieck (27) en Griet Hauspie (25) van wijnwinkel en -bar Vinifera in Watou hun eigen aperitief op de markt. Ze lieten meer dan duizend flessen bottelen en willen die nu verkopen bij groothandels en horecazaken. “Het is een krachtig degustatie-aperitief die je honger doet krijgen.”
Picon vin blanc is een geliefd aperitief in Noord-Frankrijk die ook in onze contreien gretig gesmaakt wordt. Veel grenscafés bereiden de cocktail volgens hun eigen aloude recept achter de bar, wat de Belgische wetgeving eigenlijk niet goedkeurt. Ook Kjell en Griet gingen met maatbekers en hervulbare flessen aan de slag toen ze in september 2019 hun intrek namen in hun wijnbar op de Kleine Markt. Omdat die Picon à la Vinifera echter té populair werd, besloten ze een half jaar geleden de wetboeken in te duiken.
Persoonlijk etiket
“We namen contact op met het Voedselagentschap en de FOD Economie om te achterhalen wat er precies op het etiket moet staan. Denk daarbij niet alleen aan de inhoud, het alcoholgehalte en de producent, maar ook aan de barcode, de vermelding van ‘18+’ en de zin ‘alcoholhoudende drank op basis van wijn’”, begint Griet.
Tot zover de verplichtingen, maar er was natuurlijk ook ruimte voor creativiteit. “Voor de naam mochten we weliswaar niet verwijzen naar het gedeponeerd merk ‘Picon’, maar ‘Vin-Péro’ dekt de lading ook wel: Frans, wijn en aperitief. De afbeelding komt uit de koker van illustratrice Flore Deman, die daarmee op onze vraag gezelligheid vertaalt. Je kan ons in het klinkende gezelschap herkennen, wat het ook persoonlijk maakt.”
Geheim recept
Aan de cocktail zelf is ondanks veel eigen vergelijkingen en de meningen van een extern testpubliek niks meer veranderd. “Die bevat Picon, Triple Sec en een Europese witte wijn. De verhoudingen en de andere ingrediënten van ons recept blijven geheim. Je serveert Vin-Péro best met veel ijs en een schijfje citroen. Met een alcoholgehalte van 18,8% is het een krachtig aperitief, met een goeie balans tussen fraîcheur en zachte toetsen. Hij blijft ook lang in de mond hangen en wekt de eetlust op. Daarmee komen we tot de essentie van een degustatie-aperitief”, stelt Kjell, die de drank nu wil verkopen via groothandelaars en retailers, maar ook aan horecazaken.
Onze picon vin blanc is schenkklaar en heeft een constante kwaliteit
“Veel cafés zullen waarschijnlijk willen vasthouden aan hun traditionele, zelfbereide picon vin blanc. Die van ons is echter schenkklaar en heeft een constante kwaliteit. Daarmee is onze picon dus ook jobstudentproof . Qua cliënteel mikken we overigens ook op West-Vlamingen in het binnenland, die de charme van het product wel kennen, maar het daar niet kunnen verkrijgen”, vertelt Griet.
Eerste batch klaar
Om het product betaalbaar te houden, zocht het stel ook uit hoe ze efficiënt kunnen bottelen en etiketteren. “Daarvoor kunnen we terecht bij wijnbouwer Michel Dehem van wijndomein d’Hellekapelle uit Heuvelland, waar dit halfautomatisch gebeurt. Een eerste batch van duizend liter is alvast klaar om verdeeld te worden. Waar dit verhaal eindigt, zien we nog wel, maar in ieder geval zal de kwaliteit voor ons altijd primeren boven de kwantiteit”, verzekert Kjell ons.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier