Op 9 maart maakte Kim Van Ryckeghem haar eerste vlucht als kersverse stewardess bij TUI. "Naar Tenerife. Dat was heel spannend." Intussen vloog ze al naar meerdere keren naar Spanje, Marokko, Algerije, Turkije, Egypte, Griekenland en enkele eilanden, Kroatië, Frankrijk en de Canarische eilanden.
...

Op 9 maart maakte Kim Van Ryckeghem haar eerste vlucht als kersverse stewardess bij TUI. "Naar Tenerife. Dat was heel spannend." Intussen vloog ze al naar meerdere keren naar Spanje, Marokko, Algerije, Turkije, Egypte, Griekenland en enkele eilanden, Kroatië, Frankrijk en de Canarische eilanden.De 25-jarige Kim Van Ryckeghem, zopas nog tante geworden van Lucas - het zoontje van zus Lien, studeerde toerisme en recreatie management in Vives. Ze kreeg in 2016 haar diploma en kon aan de slag als receptioniste bij Van der Valk in Oostkamp. "Een heel leuke en interessante job. Ik ging elke dag met plezier naar mijn werk, maar toch..., in mijn achterhoofd borrelde meer en meer die ene meisjesdroom: stewardess worden", vertelt Kim. "Na mijn eerste vliegtuigreis als kind was ik verkocht"Alles begon toen ze als zesjarige een vliegtuig van Barbie kreeg van Sinterklaas. "En na mijn eerste vliegtuigreis als kind - dat was naar Turkije toen ik 13 jaar was - was ik pas echt verkocht. Ik was gefascineerd door wat de crew allemaal deed", weet Kim nog.Maar hoe word je stewardess? "Vooraleer je je eerste vlucht kan meemaken, gaat daar veel aan vooraf", zegt Kim Van Ryckeghem. "Ik deed veel research over het leven als stewardess en besloot toen om te solliciteren bij TUI. Na enkele dagen kreeg ik al antwoord en kwam er een telefoongesprek. Tot mijn grote vreugde was dat al meteen positief en ik werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en screening. En ja, ik mocht de opleiding volgen." Die opleiding startte op 7 januari in Zaventem en duurde een achttal weken. Kim had intussen ontslag genomen bij Van der Valk waar men haar beslissing begreep. De stewardess in spe kreeg kennis van de luchtvaart en de belangrijke veiligheidsprocedures, hoe omgaan met passagiers, veel praktijklessen. "Je moet alles in het vliegtuig in de gaten houden, zien wat er allemaal gebeurt. Signalen van de passagiers herkennen, leren omgaan met een persoon die zich plots niet goed voelt."Heel belangrijk is ook de verzorging. "Lang haar moet opgestoken zijn, je gezicht gemaquilleerd, nagels verzorgd en gelakt en uniform piekfijn in orde. We kunnen zelf kiezen of we een kleedje, rok of broek en bloes aantrekken", legt Kim uit hoe een stewardess er moet uitzien."Ik ben hier vol enthousiasme aan begonnen, was vol verwachtingen en mocht intussen al veel ervaring opdoen. Ik heb hier lang over nagedacht en weet dat ik de juiste beslissing nam. De begeleiding is ook uitstekend. Nooit zeg ik 'ik moet gaan werken', maar wel 'ik moet gaan vliegen'. Misschien voor veel mensen raar, maar ik stap nu in het vliegtuig, zoals ik in de auto stap", lacht Kim die momenteel de korte en middellange vluchten doet. Volgend jaar zal ze nog een extra opleiding volgen voor de lange afstanden die altijd met dubbele crew gebeuren.