Jonge ondernemer verkoopt 100.000 mondmaskers: “Verkoop steeg plots exponentieel”

Matthias Noyez bij zijn voorraad mondmaskers: “Mijn doel is om die 100.000 stuks de komende maanden nog te verdubbelen.”©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Matthias Noyez bij zijn voorraad mondmaskers: “Mijn doel is om die 100.000 stuks de komende maanden nog te verdubbelen.”©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Redactie KW

Het online zijproject dat Mathias Noyez (24) in april vanuit zijn garage uit de grond stampte, is een beetje uit de hand gelopen. Momenteel verkocht hij al ruim 100.000 mondkapjes en het einde is nog niet in zicht.

Veel twijfelende ondernemers kunnen misschien wel een voorbeeld nemen aan deze inventieve Roeselarenaar, die afkomstig is uit Staden en commercieel webverkeer heeft gestudeerd. Vanuit een vol gestockeerde garage en een tot inpakkamer omgebouwde logeerkamer, ging Mathias ongedwongen aan de slag.

“Ik begon als webdesigner en ben daarna in de marketing gerold. Mijn hoofdberoep bestaat eruit websites beter te laten scoren op zoekmachines. Ook Sporza en Napoleon Games behoren tot mijn klanten. Zelf vind ik dit een fantastisch avontuur. Het concept heb ik zelf ontwikkeld en de klantenservice doe ik via livechat. Toen mondmaskers in het voorjaar aangeraden werden, registreerde mijn shop plotseling massa’s bezoekers en steeg de verkoop exponentieel.”

Domeinnaam te pakken

Mathias vermoedt dat zijn succes te wijten is aan het feit dat hij er vroeg bij was. “Eind maart merkte ik dat er vaak online gezocht werd naar mondmaskers. Toen heb ik onmiddellijk die domeinnaam geregistreerd en een website aangemaakt. Veel anderen zijn pas begonnen toen de veiligheidsraad aanraadde om mondmaskers te dragen. Ik was toen al ruim een maand bezig. Het is zeker een voordeel dat de naam van mijn website specifiek over mondmaskers gaat. Het is niet evident om zo’n domeinnaam te pakken te krijgen”, zegt Mathias.

“Gelukkig kan ik mijn hoofdberoep ook via thuiswerk uitvoeren. Tijdens de middagpauze en na mijn werk maak ik de pakketjes klaar om die ‘s ochtends twee straten verder naar de krantenwinkel te brengen.”

Uitgebreid assortiment

“Mijn assortiment bestaat voor drie vierde uit de gewone wegwerpmondmaskers. Daarnaast heb ik een behoorlijk aantal verschillende types stoffen mondmaskers in een veelvoud aan kleuren.”

“Het assortiment heb ik de voorbije maanden steeds meer uitgebreid. In het begin waren het vooral de klassieke blauwe mondkapjes. Na een tijdje zochten klanten mondmaskers die bij hun tenue pasten. Een begrafenisondernemer gaat bewust voor de zwarte exemplaren. Die zwarte wegwerpmondmaskers zijn momenteel trouwens populairder dan de blauwe en vooral mondmaskerdoosjes zijn enorm in trek.”

“De helft van mijn afnemers zijn particulieren. Daarnaast focus ik op bedrijven of fabrieken die ze aanschaffen voor hun werknemers.”

Ideale test

Door het succes van zijn webshop heeft Mathias de smaak wel te pakken. “Mijn doel is om die 100.000 stuks de komende maanden nog te verdubbelen. Ik vermoed dat deze mondmaskerstorm binnen een jaar zal gaan liggen. Het was voor mij de ideale test om met de uitbouw van zo’n webshop te experimenteren. Ik heb al heel veel geleerd over het totaalconcept.”

“Op lange termijn zou ik graag iets nieuws opbouwen waar ik mogelijkheden in zie. Door mijn professionele bezigheden, weet ik perfect hoe je een webshop goed kan laten scoren in zoekmachines. Zo ken ik verschillende tools die aangeven welke woorden scoren op Google.”

Mathias contacteren kan op:

info@goedkopemondmaskers.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier