Lego met braille helpt blinde kinderen: Brailliga schenkt 150 dozen aan vzw De Kade

Coördinator Kris Passchyn, leerkracht Bieke Vanbeselaere en haar leerlingen Benoit en Matheo.© Bieke Cobbaert
Coördinator Kris Passchyn, leerkracht Bieke Vanbeselaere en haar leerlingen Benoit en Matheo.© Bieke Cobbaert

De Brailleliga heeft 150 boxen met Braille Bricks geschonken aan vzw De Kade. “Deze Legoblokjes zijn speciaal ontwikkeld voor blinde en slechtziende kinderen. Zo leren ze op een speelse manier kennismaken met braille”, zegt Kris Passchyn, coördinator bij Spermalie, de Brugse school die gespecialiseerd is in onderwijs voor blinde en slechtziende kinderen.

De Lego Braille Bricks werden ontwikkeld door de Lego Foundation, een organisatie die vooral inzet op educatieve projecten en goede doelen. Het was de Brailleliga die nu 150 toolkits schonk aan vzw De Kade die ze gebruikt voor de blinde en slechtziende kinderen van Spermalie, de buitengewone school voor basis- en secundair onderwijs in Brugge.

“De Brailleliga kreeg 1.000 koffers ter beschikking en heeft er 500 verdeeld in Vlaanderen en evenveel in Wallonië. Wij van de Kade ontvingen 150 toolkits”, begint Kris Passchyn, coördinator van de sensorische ondersteuningsteams binnen Spermalie. “Elk blokje in de toolkit heeft de vorm van een gewoon Legoblokje. Maar wat deze blokjes zo speciaal maakt, zijn de noppen. Die zijn zo gerangschikt dat ze overeenkomen met de cijfers en de letters van het braillealfabet. Zo krijgen wij als school nieuwe mogelijkheden om onze blinde en slechtziende kinderen warm te maken om braille te leren in een plezierige, ongedwongen omgeving.”

Sociale interactie

Het concept van de Braille Bricks is gebaseerd op vijf basisprincipes: actieve deelname, sociale interactie, trial and error , plezier en zinvolheid van de activiteit. Ze zijn ideaal voor slechtziende en blinde kinderen tussen 4 en 18 jaar. Medewerkers van Lego hebben bovendien 90 activiteitenfiches ontwikkeld die gebruikt kunnen worden in lessen en therapieën. De Braille Bricks zijn wel enkel bedoeld voor scholen en centra die met blinde en slechtziende kinderen werken.

“Ze zijn inderdaad niet in de handel te verkrijgen. Het zou voor onze school bovendien ook veel te duur zijn om deze speciale blokjes aan te kopen. We zijn blij met deze mooie schenking waar we dankbaar gebruik van zullen maken. Bovendien krijgen niet enkel de klassen sets ter beschikking, elk blinde of slechtziende leerlingen ontvangt ook nog een persoonlijke set”, vervolgt Kris Passchyn.

Kennismaking

Bieke Vanbeselaere is leerkracht van de girafklas in Spermalie. Haar leerlingen Benoit (10) en Matheo (13) zijn blij met de nieuwe Lego-aanwinst, toch krijgen ze de techniek niet op één, twee, drie in de vingers. “Dat komt omdat Benoit en Matheo al braille kunnen lezen op papier. Voor hen zijn de blokjes in feite een stap terug. Door de blokjes moeten ze groter lezen dan op papier en hun vingers zijn daar nu eenmaal al op getraind. Die blokjes zijn vooral ideaal voor beginnende lezers zodat ze op een speelse manier kennis kunnen maken met het brailleschrift”, legt juf Bieke uit.

Benoit en Matheo hebben speciaal voor ons hun naam en het woord Lego gespeld in blokjes. “Het was niet makkelijk, een beetje moeilijk zelfs”, lachen Benoit en Matheo. “Maar het is wel leuk om te doen. Het is voor ons meer een vorm van spelen. Wist je trouwens dat wij met ál onze vingers leren lezen? Maar ik gebruik enkel mijn rechterwijsvinger om te lezen en Matheo zijn rechtermiddenvinger”, besluit Benoit met een weetje.

De Brailleliga steunen, zodat die nog meer slechtziende en blinde mensen kan helpen? Surf naar braille.be.