Vanaf het academiejaar 2021-2022 biedt Howest Kortrijk twee nieuwe keuzetrajecten aan. ‘Interieurdesign’ binnen de bachelor Industrieel Productontwerpen en ‘Creative Business’ binnen de bachelor Communicatiemanagement. De hogeschool telt ondertussen 24 bacheloropleidingen en 12 graduaatsopleidingen.
In het Industrial Design Center op Kortrijk Weide biedt Howest vandaag de keuzetrajecten Design for Industry, Design for Impact en Design for Identity aan binnen de bacheloropleiding Industrieel Productontwerpen (IPO). Daar komt in september 2021 een vierde keuzetraject bij: Interieurdesign.
“De definitie van wat we vandaag als ‘product’ beschouwen wordt steeds breder”, legt opleidingsdirecteur Ronald Bastiaens uit. “De bestaande keuzetrajecten binnen IPO focussen bijvoorbeeld op het ontwerp van technische producten, circulaire producten en industriële vormgeving, maar we zien ook een toenemende interesse in het ontwerpen van producten en objecten voor het vormgeven en inrichten van interieurs. In het nieuwe keuzetraject komt het accent dus te liggen op productontwerp in dienst van interieurdesign.”
Het nieuwe keuzetraject richt zich enerzijds op het conceptueel en ruimtelijk inrichten van interieurs, aan de hand van kleur, sfeer, meubilair of licht. Anderzijds zullen de studenten de producten ontwerpen en ontwikkelen die in deze interieurs thuishoren. Denk aan meubelen, verlichting, interieurobjecten of zelfs textiel. “Net zoals in de drie bestaande keuzetrajecten binnen IPO zullen producten en objecten ook hier het uitgangspunt vormen. Tegelijk hebben we bijzondere aandacht voor design, architectuur en (interieur)trends.”
Nieuw keuzetraject ‘Creative Business’
Vanaf september wordt Creative Business een specifiek keuzetraject binnen de bacheloropleiding Communicatiemanagement. Corporate en mediacommunicatie, contentmarketing, trends en storytelling komen uiteraard aan bod, weliswaar met bijzondere aandacht voor ondernemerschap in de brede creatieve sector. Denk aan gamingbedrijven, appontwikkelaars, communicatiebureaus, onlinemarketingagencies, productontwerpers of creatieve en innovatieve ondernemers.
“Met dit nieuwe keuzetraject richten we ons op meer ondernemende profielen die zich aangetrokken voelen door de creatieve industrie, start-ups, techgiganten en innovatieve concepten”, aldus Ronald Bastiaens. “Die hebben nood aan creatievelingen die niet alleen communicatief sterk zijn, maar ook het commerciële en ondernemende in zich hebben.”
Creative Business zit op het snijvlak van communicatie, business, consulting en nieuwe technologieën. In het nieuwe keuzetraject leren de studenten dus hoe ze innovatieve concepten van ondernemers en bedenkers op een creatieve en begrijpelijke manier naar de markt kunnen brengen. Aan de hand van een uniek verhaal, inzicht in trends en op basis van kennis van de creatieve en de communicatiesector.
De opleiding Communicatiemanagement wordt ingericht op de nieuwe campus The Penta op Kortrijk Weide .
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier