Izegem pakt uit met eigen klimaatplan: C02-uitstoot moet tegen 2030 met 40 % dalen

Het schepencollege op de Melkmarkt, waar in het najaar de werken starten. Je ziet Tom Verbeke, Caroline Maertens, Bert Maertens, Ann Van Essche, Lisbet Bogaert, Lothar Feys en Kurt Himpe. (foto Frank)
Redactie KW

Op de gemeenteraad is het Izegemse klimaatplan goedgekeurd. Daarmee heeft het stadsbestuur een handleiding klaar om tegen 2030 de C02-uitstoot met 40 procent in te perken. De maatregelen variëren van het invoeren van extra klimaatbudget tot een fietszone in de stad en beton op cruciale plaatsen voor groen inruilen, zoals op de Melkmarkt.

Het klimaatplan kwam in november al op de gemeenteraad, maar het duurde tot nu voor de gemeenteraad er zijn mening over kon geven. Een bewuste keuze om de discussie niet te laten ondersneeuwen door de bespreking van het ruimere meerjarenplan in december. We diepen voor u de belangrijkste punten uit het plan, dat mee werd opgesteld door een extern adviesbureau.

Dat het de stad menens is om zijn klimaatdoelstellingen kracht bij te zetten, moet blijken uit de ‘klimaatfactor’. “Voor grote wegen- en bouwwerken voeren we die in”, verduidelijkt burgemeester Bert Maertens (N-VA). “Bij dergelijke projecten voorzien we tien procent extra budget om de broeikasuitstoot te beperken, door onder meer energiebesparing of aanpassende maatregelen. De invulling bekijken we project per project, maar dat kan bijvoorbeeld door het leggen van zonnepanelen op het dak van woonzorgcentrum De Plataan of andere stadsgebouwen, maar evengoed door de aanleg van een daktuin.” In totaal voorziet de stad zo 2,3 miljoen euro aan extra middelen voor de komende vijf jaar. Voor Site Baertshof bedraagt de klimaatfactor bijvoorbeeld 1,23 miljoen euro, voor wegenwerken ligt dat bedrag op 850.000 euro. “Is er op het eind van de rit nog geld in die pot, dan besteden we die aan de extra aankoop van gronden voor de aanplant van bomen of ander groen”, belooft de burgemeester.

Ontharding

Veel beton betekent weinig plaats voor groen en dus wil Izegem werk maken van ontharding. “Waar het kan vervangen we beton door groen”, aldus de burgemeester.

Een conceptbeeld van hoe de Melkmarkt er zou kunnen uitzien. (foto Frank)
Een conceptbeeld van hoe de Melkmarkt er zou kunnen uitzien. (foto Frank)

De heraanleg van de Melkmarkt – de werken starten dit najaar – is daar een mooi voorbeeld van. We willen er meer groen en picknickbanken om er een gezellige ontmoetingsplaats van te maken. Later dit voorjaar volgt nog een inspraakmoment met buurtbewoners.”

Daarna volgen ook de vergroening van de Korenmarkt, de omgeving van de Centrumbrug en de invalswegen, zoals recent al met de Meensteenweg gebeurde. Er komt ook een extra groot bufferbekken aan autohandelszone Minerva.

Bebossing

Dit item kwam al uitgebreid aan bod in de al goedgekeurde Groenvisie, maar maakt ook een belangrijk onderdeel van het klimaatplan uit. De stad trekt deze legislatuur één miljoen euro uit voor bebossing. Geld dat kan dienen om onder andere extra hectare voor Wallemote-Wolvenhof of het Rhodesgoed aan te kopen. Ook een deel van de stedelijke gronden aan de Vageween- en Egaalstraat kunnen daar voor dienen.

“Het kan ook subtieler, zoals bij de heraanleg van voetpaden in de wijk Becelaeres Hof”, zegt burgemeester Maertens. “Die zijn nu in slechte staat door boomwortels die tegels omhoog duwen. We gaan niet hetzelfde aantal percentage tegels terugleggen als dat er nu liggen, net om die ontharding daar een kans te geven. Ook rotondes of verkeerselementen krijgen die behandeling.”

Fietsplan

Dat de stad meer inwoners op de fiets wil krijgen, is al langer geweten. Zie ook de invoering van Blue Bikes-verhuur aan het station en het fietsbeloningssysteem Buck-e. “Maar ook door op heel wat plaatsen veilige fietspaden te voorzien stimuleren we de mensen om sneller de fiets te nemen, want de infrastructuur zal verbeteren.” Er komt ook een fietszone in het centrum.

Begeleiding op maat

Om burgers en bedrijven mee in het klimaatverhaal te krijgen, wil de stad nieuwe woonvormen zoals kangoeroewonen en cohousing stimuleren, onder andere via verkavelingsvoorschriften of een vernieuwende aanpak van stedenbouw. Ze onderzoekt de mogelijkheden rond het inrichten van een duurzame wijk, met onder meer groendaken en deeltuinen en de aansluiting op een warmtenet. Er komt ook onderzoek naar nieuwe windmolenprojecten en warmtenetten.

Ze wil ook initiatieven rond energiebesparende ingrepen ruimer bekend maken, door te verwijzen naar gratis energiescans bij andere instanties en administratieve begeleiding bij het aanvragen van premies en andere steunmaatregelen. Oppositiepartij SP.A hoopt alvast dat kansarmen daar niet bij uit de boot vallen.

Oppositie reageert

De oppositiepartijen reageren over het algemeen tevreden op het plan, al zijn er toch enkele bezorgdheden. “Het is goed dat Izegem überhaupt zo’n plan heeft, maar er mag geen wiel aflopen of we halen onze doelstellingen niet“, zegt raadslid Balder Clarys (Groen). “Door twee windmolens extra op het grondgebied te voorzien zouden we die moeiteloos halen, al zie ik niet in waar die op vandaag ruimtelijk ingepland kunnen worden. Ik had ook hier graag een ‘klimaatfactor’ gezien, een marge die iets ruimer ligt en ons iets meer speling geeft om alles te realiseren.”

STiP vindt dat heel wat maatregelen nogal vaag zijn. “We hadden liever concretere acties gezien”, aldus Nadia Staes. “We hadden ook meer ondersteuning voor volkstuintjes verwacht en vinden het jammer dat tips zoals het verspreiden van folders met fotomateriaal rond het ontharden van voortuinen of de sensibilisatie rond tegeltuintjes er niet in zijn opgenomen. Verder ontbreekt er vaak een precies budget en dat is spijtig.”

Dat er niet voor alle punten een concreet budget en timing op staat, is volgens de stad logisch. “Het klimaatplan overschrijdt meerdere legislaturen en het is moeilijk een timing op iets te plakken als je niet weet wie er in de volgende bestuursperiode aan de knoppen zit“, meent de burgemeester.

“Daarom beperken we ons budgettair engagement tot de volgende vijf jaar, maar we zorgen wel voor een jaarlijkse update van het plan door een nog samen te stellen klimaatteam binnen de stad.” (VD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier