Inwoners van Poperinge krijgen inspraak over concrete locaties van extra elektrische laadpalen
De elektrificatie van het wagenpark is aan een steile opmars bezig en daar wordt ook in Poperinge op ingespeeld. Op het grondgebied van de hoppestad neemt het aantal laadpalen in sneltempo toe. “Onze inwoners konden zelf suggesties voor locaties doen”, stelt schepen Klaas Verbeke.
Vlaanderen is ambitieus: tegen 2030 moet 50 procent van de verkochte wagens elektrisch zijn en tegen 2035 zelfs 100 procent. Dat kadert in de Vlaamse visienota Clean Power for Transport. Dat betekent natuurlijk ook dat de behoefte aan laadinfrastructuur exponentieel toeneemt. Niet elke inwoner beschikt over de mogelijkheden om thuis te laden. Het stadsbestuur van Poperinge wil de vele bezoekers die de stad met elektrische wagens aandoen voldoende laadmogelijkheden aanbieden.
Stategische locaties
“Total Energies kreeg de concessie voor de Vervoerregio Westhoek, waartoe ook onze stad behoort, en is dus verantwoordelijk voor de technische uitrol en het bijplaatsen van laadpalen op ons grondgebied”, zegt schepen van Mobiliteit Klaas Verbeke (CD&V). Er zijn twee principes die men hanteert: Paal volgt Paal is het bijplaatsen van extra palen naast bestaande laadpalen en Paal volgt Wagen is het plaatsen van palen op strategische en interessante locaties.”
“Als lokaal bestuur kregen wij de kans om een aantal strategische locaties door te geven. We stelden hiervoor een lijst op, maar we wilden ook onze inwoners inspraak geven. We werkten met ons online participatieplatform, zodat ook onze inwoners een stem kregen in dit verhaal. Zo hielpen onze inwoners om de suggestielijst te prioriteren en daarnaast konden ze ook nog voorstellen doen voor andere, bijkomende locaties op ons grondgebied, die we als stadsbestuur misschien over het hoofd zagen.”
Aanpassingen net
In totaal gaven we 33 locaties door aan Total Energies. Van meer dan 20 locaties kregen we al een concreet plaatsingsvoorstel en ondertussen zijn er al heel wat extra laadpunten gerealiseerd. Op deze plaatsen zijn al laadpalen bijgeplaatst en operationeel: bibliotheek, Kapellestraat (parking bij kapel), Oudstrijdersplein, Pastoorstraat Reningelst (parking bij Chiro), Paardenmarkt, Sportzone Proven, Stationsplein en Watouplein.
Af en toe is er vertraging door technische issues of zijn er eerst aanpassingen aan het net nodig, die dan door Fluvius moeten gebeuren. “Onze dienst Mobiliteit staat in nauw contact met de mensen van Total Energies en volgt de uitrol van laadinfrastructuur op ons grondgebied nauwgezet op, zodat ook op de andere doorgegeven locaties zo snel als mogelijk operationele laadpalen komen”, besluit schepen Verbeke.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier