In the Lead is een nieuw marketingbedrijf met Roeselaarse roots

Kristof Van Laethem en Roeselarenaar Pieterjan Viaene schieten met In the Lead de West-Vlaamse bedrijven te hulp. (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Kristof Van Laethem en Roeselarenaar Pieterjan Viaene schieten met In the Lead de West-Vlaamse bedrijven te hulp. (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Redactie KW

Twee dertigers starten in deze bittere coronatijden met een bedrijf dat andere bedrijven sterker kan maken om hen zo door deze economisch moeilijke periode te loodsen. “Heel wat ondernemers hebben nu nood aan online marketing en dit willen wij hen op maat aanbieden”, vertelt Pieterjan Viaene, co-leader van In the Lead .

In the Lead , het nieuwe marketingbureau van Kristof Van Laethem en Pieterjan Viaene, richt zich echter vooral op B2B-zaken. Dat zijn bedrijven die goederen of diensten leveren aan andere bedrijven en dus niet rechtstreeks met de consument in contact komen.

Pieterjan Viaene heeft Roeselaarse roots. “Ik ben hier geboren en getogen maar kom absoluut niet uit een ondernemersfamilie. Integendeel. Alles waar een risico aan verbonden was, werd bij ons geschuwd. De enige die in de buurt kwam, is mijn opa. Hij richtte mee de kledingzaak Jonavan in de Westlaan op. Mijn compagnon Kristof Van Laethem komt uit Roksem bij Oudenburg maar kent de streek van Roeselare op zijn duimpje omdat hij hier toch al jaren werkt en bedrijven bezoekt.”

Sprong in het diepe

“Ik heb een opleiding van journalist achter de rug maar kwam in de advertentiewereld terecht. Mijn loopbaan startte ik bij Roularta maar ik verkaste nadien naar een kleiner bureau in Gent. Nu, net nu, in volle coronatijd achten we het moment rijp om met In the Lead te starten. Kristof en ik beseffen dat dit een grote sprong in de diepe is.”

“Veel bedrijven hebben het al horen waaien over Google en Facebook. En dan gaan ze op zoek naar een bureau dat hen kan ondersteunen met campagnes. In the Lead zet eerst een stap terug”, legt Pieterjan Viaene uit. “Wij stellen eerst de vraag aan de zaakvoerder: Wie is je doelgroep en hoe gedragen ze zich online? We willen weg van het werken op het buikgevoel. Bij ons is meten weten.”

“Digitaliseren is de boodschap”

“We trekken op onderzoek uit. We willen onmiddellijk het bedrijf beter leren kennen. We gaan hier een stuk verder in dan andere marketingbureau’s. We gaan ‘s middags onze boterhammen eten in het bedrijf om hen nog beter te leren kennen.”

mentaliteit

“We richten ons op West-Vlaanderen omdat het onze heimat is maar ook wegens de mentaliteit hier. Je moet een West-Vlaamse bedrijfsleider niet befaselen . Op het eind van een kwartaal worden de euro’s geteld. Daarom willen we ook heel transparant elke euro die wordt geïnvesteerd in marketing verantwoorden en aantonen hoeveel omzet er mee gegenereerd wordt.”

“Om deze crisis te counteren moet er verstandig worden geïnvesteerd en wij vinden dat we bij die keuze een belangrijke inbreng kunnen hebben. Veel ondernemers hebben nog te weinig weet van wat marketing kan doen met je omzet. Het klinkt raar maar corona komt op een of andere manier ook als zegen. Bedrijven draaien nu echt wel elke euro om. Er is een groeiend besef dat we moeten digitaliseren. Koeriers wisten in de lockdown periode en ook daarna niet waar eerst aan te bellen maar heel veel van wat de klanten besteedden, stroomde naar Nederland en de VS. Plots zoekt elk bedrijf ook hier naar uitwijkmogelijkheden en die vind je niet zelden op digitaal vlak.”

“Maar begrijp me niet verkeerd, corona mag per direct ophouden te bestaan. Kristof en ik willen ook graag weer op café en eens lekker gaan eten”, besluit Pieterjan Viaene. (BCR)

Meer info: op www.inthelead.be .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier