Josefien Bouckaert (25) komt uit Ieper en werkt als arbeider. Leeftijdsgenoot en Menenaar Dieter Forrest is aan de slag als mecanicien bij Garage Forrest. Het derde teamlid is Niels Callewaert (28), die een job heeft als vertegenwoordiger bij pralineur Van Coillie. "Josefien en ik kennen elkaar via vrienden", vertelt Niels. "Dieter ken ik van toen ik werkte als verkoper bij garage Lagrou. Garage Forrest, waar Dieter werkt, ligt naast Lagrou en door het regelmatige contact ontstond onze vriendschap. Dieter en ik waren allebei geïnteresseerd om deel te nemen aan de Budapest Rally en intussen overtuigde...

Josefien Bouckaert (25) komt uit Ieper en werkt als arbeider. Leeftijdsgenoot en Menenaar Dieter Forrest is aan de slag als mecanicien bij Garage Forrest. Het derde teamlid is Niels Callewaert (28), die een job heeft als vertegenwoordiger bij pralineur Van Coillie. "Josefien en ik kennen elkaar via vrienden", vertelt Niels. "Dieter ken ik van toen ik werkte als verkoper bij garage Lagrou. Garage Forrest, waar Dieter werkt, ligt naast Lagrou en door het regelmatige contact ontstond onze vriendschap. Dieter en ik waren allebei geïnteresseerd om deel te nemen aan de Budapest Rally en intussen overtuigde ik Josefien om ons te vergezellen voor deze trip." Op 12 juli vertrekt het trio aan het Atomium in Brussel. Niels: "De Budapest Rally is geen race om ter snelst. Vooraf en tijdens de ritten kan je wel punten verdienen via verschillende opdrachten. Momenteel verzamelen we zoveel mogelijk likes op onze Facebook-pagina, bij 1.000 duimpjes ontvangen we een special gift. Het beste team maakt uiteindelijk kans op een gifgroene Trabant."De rally kost hen 390 euro per persoon. "Daarin zit de deelnameprijs aan de rally, ontbijt, avondmaal en camping. Brandstof en vignetten zijn niet inbegrepen."Er zijn verschillende routes uitgestippeld. "Er is de keuze tussen de snelle route en de scenic route, waarbij je de mooiste uitzichten te zien krijgt. Onze voorkeur gaat uit naar de scenic route. Er zijn 300 teams die deelnemen. We doorkruisen in zeven dagen acht landen en finishen in Boedapest."Het eerste deel van de eerste etappe is nog een verrassing. "Aangezien we richting Duitsland rijden, verwacht ik dat we via Spa-Francorchamps zullen rijden. In Duitsland overnachten we in het Zwarte Woud, daarna gaat het via Zwitserland en Liechtenstein naar Italië. We trotseren daar de Stelvio en slapen bij het Pianomeer. Ook het Comomeer en Gardameer liggen op onze weg. Vervolgens doen we Venetië aan. Via Slovenië en de Plitvice-meren in Kroatië komen we aan in Hongarije, waar we nog een duik in het Balatonmeer nemen. De totale afstand bedraagt tussen de 2.500 en 2.900 kilometer. De terugrit doen we in twee etappes. Josefien en ik gaan nog naar het Dominatorfestival in Nederland, Dieter keert een dagje eerder huiswaarts. Het is voor ons alle drie de eerste deelname aan zo'n evenement."De keuze voor de wagen viel op een Seat Cupra. Niels: "Eerst was het plan om mee te doen met een BMW Z3 Cabrio. Maar aangezien die wagen slechts twee zitplaatsen heeft, zou dat veel te krap zijn om alles mee te nemen. Uiteindelijk opteerden we voor een knalgeel model van de garage waar Dieter werkt. Door het thema van back to the sixties zullen we het voertuig nog aankleden met een bloementapijt."'De Gele Bwoate' wordt de teamnaam van het drietal. "Veel populaire namen, zoals Apollo, waren al bezet. Omdat we een gele wagen hebben, ging het idee al vrij snel naar Yellow Submarine, al was ook die naam niet langer beschikbaar. Daarom kozen we om er een West-Vlaamse versie van te maken."Info op de Facebook-pagina De Gele Bwoate - BR19